23948sdkhjf

Party hela veckan hos Tiimari

LAHTIS (DH). På Tiimaris huvudkontor i Lahtis tar vd Kim Hanslin emot. Han är nöjd. Den senaste kvartalsrapporten visar att försäljningen har ökat med 37 procent i Sverige, medan resultatet för hela koncernen förbättrats med 10 procent.

Tiimari är ett av få finländska detaljhandelskoncept som har lyckats på den svenska marknaden. I dag finns 27 Tiimaributiker i Sverige som säljer pappersvaror, present- och kontorsartiklar i egen design och granna färger till låga priser. Den främsta målgruppen är skolflickor och deras mammor. Tiimari grundades av Kari Sulkanen 1975. Verksamheten expanderade snabbt. I dag finns 161 butiker i Finland. Redan 1989 öppnades den första svenska butiken i Täby centrum. När Sulkanen drog sig tillbaka 2001, anställdes Kim Hanslin som vd och företaget fick delvis en ny inriktning. – Kari Sulkanen är en genial entreprenör som har perfekt känsla för trender och timing och han har styrt allting själv. Den som försöker kliva i en sådan entreprenörs skor och göra precis som han, kan bara göra ett sämre jobb. Därför blev det nödvändigt att tillföra något nytt, säger Kim Hanslin. Han menar att det gäller att lära sig av svenskarna för att lyckas i Sverige: – Svenskarna är mycket duktiga detaljhandlare, som förenar fingertoppskänsla med analys. Det syns inte minst i klädbranschen, säger Kim Hanslin, som själv har arbetat många år i ledningen för den danska klädkedjan Carli Gry A/S i Skandinavien.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063