23948sdkhjf

Om Husby-protesten "Tragiskt att det behövs"

– Jag tror aldrig vi haft en sådan här manifestation i Sverige tidigare. Det säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, apropå Husbyhandlarnas beslut att förra fredagen stänga igen butikerna några timmar för en gemensam protest mot otryggheten i området.
Det blev mycket uppmärksamhet i media när handlarna i Husby i en samlad protest mot ökat våld och otrygghet i stadsdelen dagen före nyårsafton stängde sina butiker under eftermiddagen.

En av dem som fanns på plats var Mats Hedenström , näringspolitisk chef på Svensk Handel.

– Det är tragiskt att man känner det nödvändigt att behöva göra en sådan här gemensam aktion. Men ännu mer tragiskt är att det kunde lika gärna handlat om andra platser i vårt land, säger han och fortsätter:

– När samhället inte förmår leverera, drabbar det områden som redan är drabbade av utanförskap hårdast.

Just i Husby centrum har Svensk Handel bara två medlemmar, varav den stora Icabutiken är en.

– Den typen av butiker som finns här har generellt en lägre organisationsgrad, de är familjeägda och har inte kollektivavtal, säger Mats Hedenström och konstaterar att Svensk Handel har högst anslutningsgrad hos de stora kedjorna.

Tror du att en sådan här manifestation spelar någon roll?

– Jo, den synliggör problemet och visar för gemene man hur illa det kan vara. Handlarna i Husby efterlyser fler poliser. Och det gör vi som organisation också. Vi vill se tio tusen nya svenska poliser, då skulle vi komma upp i samma snitt som övriga EU. Ett fullt rimligt krav, med tanke på landets geografiska storlek.

Men just med tanke på att många nya svenskar just startar eget inom detaljhandel, och att handeln gärna ser sig om en viktig aktör när det gäller integration, är det då inte viktigt att nå också dessa grupper av handlare?

– Absolut. Självklart är det en viktig grupp att fånga upp för oss på Svensk Handel. Handeln förändras och vi måste också vara relevanta i tiden. Både för butiksinnehavare av olika bakgrund som för handlare som främst driver handeln på nätet. Det är en likartad utmaning, fast från olika håll, för oss att fånga upp båda dessa grupper.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063