23948sdkhjf

Motigt kvartal för RNB – Polarn O. Pyrets e-handel ökar rejält

Ökad e-handel till trots så präglas koncernens kvartal fortsatt hårt av minskad trafik i butik till följd av coronapandemin.

Modekoncernen Retail and Brands, RNB, lämnade under första kvartalet rekonstruktioner i de svenska dotterbolaget bakom sig och kan nu blicka framåt.

Polarn O. Pyret lyfts fram som juvelen i kronan medan det är motigare för Brothers, verksamheterna på NK-varuhusen och för e-handelssajten Man of a kind.

Koncernens omsättning för det första kvartalet, september till november, i det brutna räkenskapsåret uppgick till 400 miljoner kronor (573). Rörelseresultatet uppgick till 213 miljoner kronor (12). Resultat efter skatt uppgick till 189 miljoner kronor (-4).

Jämförbar försäljning i alla länder för koncernen minskade med -17,9, procent (-9,0). I Sverige minskade den jämförbara försäljningen med -21,3 procent (-8,5)

Nettoomsättningen för barnklädeskedjan Polarn O. Pyret uppgick till 187 miljoner kronor (214) under kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 165 miljoner kronor (28), inklusive en ackordsvinst om 139 miljoner kronor.

Barnklädeskedjans försäljningen i jämförbara egna enheter för alla länder ökade 3,5 procent jämfört med föregående år, beräknad i svenska kronor. E-handeln ökade med 58 procent i kvartalet och e-handelsandelen ökade konstant under kvartalet. Jämförbar e-handel ökade med 46 procent.

Under kvartalet öppnade franchisetagaren i Storbritannien tio  butiker på varuhuset House of Fraser i Storbritannien.

”Polarn O. Pyret visat sin styrka med att förbättra sin jämförbara försäljning genom en ökning av e-handel i hela kvartalet där andelen var över 50 procent i november vilket resulterade i ett operativt rörelseresultat som var bättre än föregående år”, skriver bolaget i kvartalsrapporten. 

Nettoomsättningen för Brothers uppgick till 56 miljoner kronor (117). Rörelseresultatet uppgick till 80 miljoner kronor (-15). Försäljningen i jämförbara enheter i Sverige minskade med - 37,8 procent beräknad i svenska kronor.

Även för Brothers ökar e-handelsandelen och uppgick till 16 procent i kvartalet jämfört med föregående år på 8 procent.

Koncernens verksamheter på NK går mycket trögt och svagast är försäljningen på varuhuset i Stockholm. Försäljningen av skönhetsprodukter går bättre än modeförsäljningen. Nettoomsättningen inom affärsområdet Departments & Stores uppgick till 157 miljoner kronor (242), vilket är en minskning med -35,0 procent. Rörelseresultatet uppgick till 161 miljoner kronor (15).

”Den 29 oktober rasade försäljningen tvärt och november uppvisade en dramatisk försäljningsminskning”, skriver koncernen i rapporten.

Trots koncernens fokus på e-handel konstaterar bolaget att e-handelssajten Man of kinds försäljning blev svag. Positivt är att returgraden minskade väsentligt och konverteringsgraden ökade för verksamheten, skriver RNB i rapporten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079