23948sdkhjf

Kicks får dansk ägare när Axel Johnson gör miljardaffär

Efter försäljningen av Åhléns i augusti i fjol fortsätter koncernen att tydligt minska närvaron inom sällanköp. Matas ska fortsätta utveckla Kicks och Skincity som separata varumärken och blir en nordisk skönhetsjätte med en omsättning om 12 miljarder svenska kronor.

Axel Johnson fortsätter avveckla inom sällanköp och säljer efter 21 års ägo Kicks och Skincity till danska Matas för 1,1 miljarder svenska kronor. Matas, som åter gjorde entré i Sverige med e-handel i januari i år, är Danmarks ledande skönhetsaktör med 260 butiker i Danmark och på Färöarna.

I början av 2023 fusionerades Kicks och Skincity samman i Kicks Group och tillsammans omsatte aktörerna i fjol 4,5 miljarder svenska kronor varav nära en tredjedel från online-försäljning och resterande från de 230 fysiska butikerna.

– Efter nästan 75 år på dansk mark och fem år med en snabb digital omställning, tar vi idag det stora klivet ut i Norden. När vi nu går ihop med Kicks och Skincitys kompetenta och dedikerade medarbetare i Sverige, Norge och Finland, kommer vi tillsammans bygga en nordisk marknadsledare inom skönhet och välbefinnande med den tydliga ambitionen att alltid vara det självklara valet för de nordiska konsumenterna, säger Gregers Wedell-Wedellsborg, vd, Matas i en kommentar.

De senaste fem åren har Matas genomgått en markant omvandling från butikskedja till marknadsledare på nätet och bolaget har under samma period ökat omsättningen med mer än 1 miljard danska kronor. Matas har en omsättning på 4,5 miljarder danska kronor vilket är omkring 7 miljarder svenska kronor.

Baserat på de senaste räkenskapssifforna för 2022/23 kommer Matas och Kicks Group tillsammans att ha en omsättning på cirka 7,6 miljarder danska kronor vilket blir cirka 12 miljarder svenska kronor.

I augusti i fjol avyttrade Axel Johnson Åhléns och har markant minskat närvaron inom sällanköpshandel till konsument. Kicks, som grundades 1991, förvärvades av Axel Johnson 2002.

Mia Brunell Livfors, vd för Axel Johnson, skriver i en kommentar att affären ”speglar den förnyelse och strategiska inriktning som Axel Johnson driver, där vi har blivit en större, starkare och mer diversifierad grupp med jämn fördelning mellan B2B- och konsumentverksamheter, och där sällanköp för konsument inte längre är en lika stor andel. Vid sidan av vår tyngdpunkt inom mat, genom Axfood och Martin & Servera, så har vi starka plattformar i vår industrigrupp Axel Johnson International och som storägare i Dustin”.

– Kicks har både genom pandemin och därefter lyckats växa och förbättra resultatet. När Kicks Group med Kicks  och Skincity nu blir en del av Matas skapas norra Europas absolut ledande grupp inom skönhet. Det har varit fantastiskt roligt att tillsammans med ledning och medarbetare vara med och utveckla KICKS Group från en butikskedja med blygsam e-handel, till en omniaktör med ett ledande kunderbjudande i alla kanaler. Jag är övertygad om att den här affären kommer att göra Kicks och Skincitys kunderbjudanden ännu starkare, säger Mia Brunell Livfors, vd Axel Johnson i en kommentar.

Det slutgiltiga köpeavtalet förväntas träda i kraft under tredje kvartalet 2023.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093