23948sdkhjf

Apotek Hjärtat värvar toppchef från konkurrenten

Vill bygga ”framtidens bästa apotek”.

Sofia Söderqvist blir ny marknads- och kommunikationschef på Apotek Hjärtat. Hon kommer närmast från konkurrenten Meds där hon haft rollen som kommersiell chef.

– Det känns otroligt roligt, spännande och meningsfullt att börja på Apotek Hjärtat då jag brinner för att jobba i en syftesdriven organisation som gör skillnad på riktigt, genom att hjälpa varje kund till en bättre hälsa. För mig är det därför ett drömuppdrag att ta vidare arbetet med att bygga Apotek hjärtats position, varumärke och kundupplevelse, och fortsätta bygga framtidens bästa apotek, säger Sofia Söderqvist i en kommentar.

Icaägda Apotek Hjärtat var ifjol Sveriges största apotekskedja och gick redan 2021 förbi den största konkurrenten Apoteket AB omsättningsmässigt. Däremot har bolaget halkat efter när det kommer till e-handel. Enligt Svensk Apoteksförening har branschen som helhet en e-handelsandel på 21 procent, medan motsvarande siffra för Apotek Hjärtat är 10 procent.

Kedjan får nu en marknadschef direkt från en renodlad e-handelsaktör i samma bransch. Sofia Söderqvist har även en bakgrund som marknadschef på mobiloperatören Tre och bokhandlaren Adlibris..

– Jag är glad att få välkomna Sofia till oss på Hjärtat. Hon kommer med goda rekommendationer som uppskattad ledare och hon har lång erfarenhet av att utveckla starka varumärken – särskilt inom digital handel. Att hon dessutom har färsk inblick i apoteksvärlden är såklart ytterligare ett plus, säger Apotek Hjärtats vd Monika Magnusson i ett pressmeddelande.

Sofia Söderqvist tillträder 1 maj.

Artikeln är en del av vårt tema om På nytt jobb.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047