23948sdkhjf

"Rekord varje dag"

Hög julstämning på Adlibris - ny order var femtonde sekund.- Sedan början av december har vi slagit försäljningsrekord varje dag, säger Per Svärdson på nätbokhandeln Adlibris.

- Det är ingen tvekan om att näthandeln växer jämfört med förra året, säger Anders Halvarsson, vd för Netonnet. Förra årets julhandel på nätet blev ett genombrott för Netonnet. Försäljningen översteg då för första gången 100 miljoner kronor under en månad och ökade 76 procent, jämfört med samma månad året innan. Någon sådan procentuell ökning blir det inte i år. - Nej, det blir svårt att slå, säger Halvarsson. Storsäljare denna jul är liksom i fjol dvd-spelare, men även mp3-spelare som slagit igenom under året. - Utöver det säljer vi också bra av platta tv-apparater. Vi har haft några lyckade modeller som gått väldigt bra. Det är onekligen hett med platt tv, men ingen volymprodukt, säger Halvarsson. Ginza, som säljer musik, film och spel på nätet, har november och december som sin mest intensiva period under året. Men julhandeln blir senare och senare för varje år, enligt marknadschefen Ann-Charlott Andersson. Filmförsäljning ökar - Man tar för givet att det går snabbt att få hem grejerna. Musik säljer bättre än film, även om filmförsäljningen ökar starkt för Ginza. -Etta just nu är "Sagan om konungens återkomst" med fyra dvd-skivor. Därefter kommer en Seinfeldbox. På skivtoppen märks U2, följt av "Absolute music 47" och Lasse Stefanz senaste dansbandsplatta. Hos Clas Ohlson läggs 50 procent av alla kundorder på nätet, och där är julstämningen på topp. - Vår e-handel går jättebra i år. Tryckta kampanjer och näthandel samverkar smidigt, säger postorderschefen Jan-Erik Björk och berättar att antalet order har gått upp med 13 procent jämfört med förra året. Storsäljare i år är dvd-spelare, mp3-spelare, cd-spelare samt en kombinerad kompressor/spikpistol.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078