23948sdkhjf

Nya A6 satsar på mat

Köpcentrumet A 6 Center utanför Jönköping är under omgörning. I höst blir det delinvigning med maten i fokus.
– Vi satsar på mat eftersom det är en dragare till köpcentrumet och bidrar till att ännu fler kunder kommer till oss och stannar längre, säger centrumchef Lars Bröms och fortsätter:
– Vi förbättrar nu kundernas matupplevelse genom att öka vårt utbud med ett fler tal tydliga internationella och lokala bra matkoncept. Till det kommer en ytterligare satsning på caféer och glassbarer.
I en första etapp handlar det om en ombyggnad av totalt 29 000 kvadratmeter. I presentationsmaterialet talas det om "urbana" miljöer som inspirerat, saluhallar och tågstationer - rum som kan ta stora folkflöden.

– Det ger ger butiker och restauranger flexibla lösningar över tid, säger Alexander Sundberg , chef för fastighetsutveckling på tjänstepensionsbolaget Alecta som äger och utvecklar A6 Center.

Exempel på kommande mathyresgäster är Stora Coop (idag finns Coop Forum i A6), det småländska hamburgkonceptet Bada Bing Burger, Zócalo, Sen Street Kitchen, Freshii och sushikedjan Sushi Yama.

Restaurangerna kommer att vara utformade så att matgästerna kan välja hur man vill sitta, oavsett från vilken restauratör man hämtat sin mat: nära kockarna, under en gemensam pergola eller en trappa upp i mindre paviljonger med utsikt över restauranggolvet.

Moderniseringen och om- och tillbyggnaden av A6 Center – som för övrigt firar 30-års jubileum nästa år – kommer att pågå i närmare sex år.

– Generellt kan man säga att vi både breddar utbudet och vill röra oss mer mot premium, säger Lars Bröms.

Idag omsätter A6 Center, inklusive Coop, 1,7 miljarder konsumentkronor per år med 6,5 miljoner besökare på 80 butiker och restauranger.

A6 Center ingår i handelsområdet med samma namn, A6, med totalt 90 butiker (däribland Ikea och Willys) och en omsättning på 3,5 miljarder konsumentkronor.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062