23948sdkhjf

Operatörer utbildas – lång svarstid på PKC

| Av Hanna Stenvall | Tipsa redaktionen
Många av operatörerna på polisens kontaktcenter, PKC, är på utbildning för att kunna utreda brott framöver. Det har skapat långa väntetider på 114 14.

– Väntetiderna kommer stegvis att sjunka i takt med att utbildningen är klar och fler medarbetare anställs i verksamheten, säger Anna-Carin Gustafsson Åström, enhetschef på polisens nationella operativa avdelning, Noa, på polisens hemsida.

Hon berättar att de också vidtar åtgärder, till exempel med sortering av samtal, som på kort sikt ska förbättra situationen.

Med start under 2016 ska polisens kontaktcenter, PKC, inte bara ta emot tips och polisanmälningar utan också utreda brott. Den som ringer ska få så mycket hjälp som möjligt redan vid den första kontakten med polisen. Det är det här nya arbetssättet som kräver omfattande utbildningar av både ny och befintlig personal.

– Vi beklagar att det tar tid att komma fram just nu men på sikt kommer allmänheten att kunna få betydligt bättre service, säger Anna-Carin Gustafsson Åström.


Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Loomis skriver jätteavtal i USA

Rekryteras till nytt gränsuppdrag

CSG säkerställer 150 arbetstillfällen

Så mycket är nya avtalet med SL värt.

"Både upprörd och arg"

Efter attacken mot polismannens bostad

Alla måste informera om vem som filmar

Nyhetsbrev

Miljardbrotten som ingen talar högt om

Så kapar, förfalskar och utnyttjar bedragarna bolagen och beställer varor för miljarder. Handeln och leverantörerna betalar priset.

Arkiv

”Bollen ligger hos politikerna”

Överraskande säkerhetskritik

Två av tre utsatta för bedrägeriförsök

Phishingförsök en vanlig syn i svenskarnas mejlkorgar.

Lämnar Twilfit för Securitas

Fräcka bedragarens bluffsamtal – lyssna!

Äldre mannen lyckas få ned allt på band.

5G-hajpen – ingen vill halka efter

Säkerhet högt upp på agendan – men Sverige bjuder ändå in Kina.

Nu är Googles betallösning här

20 år sedan diskoteksbranden i Göteborg

Tusentals i fackeltåg för att hedra offren – gärningsmännen lever under skyddad identitet.

Är två en för mycket?

Han hoppas att branschorganisationerna ska återförenas.

Nu är Robocop här

Avslöjad av vissna julblommor

Blomsterleverans - med 250 kilo narkotika

2

REPORTAGE
Mobila ordningsvakternas kamp mot knarket mitt i city

S&S tog rygg på Nokas nya trygghetsvakter.

Får miljonavtal med Svenskt Näringsliv

PÅ NYTT JOBB
Ny affärområdeschef på Stanley retail

Branschen som får GDPR-kritik

Startar lås-lärlingsprogram för väktare

De blev Årets räddningstjänst 2018

Fick ta emot Guldbrandposten av kronprinsessan.

Öppnar upp trollarkiv

Väktare stal för över 100 000 från kund

Ska leverera säker webb till Finland

PÅ NYTT JOBB
Ny marknadschef på Akamai

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Ska samarbeta med Lidingöloppet

PÅ NYTT JOBB
Internrekryteras på Stanley Security

PÅ NYTT JOBB
Då larmoperatör – nu försäljningschef

Brandskyddet brister i Kaknästornet

Låsjätten investerar i biometri

Nytt högtflygande avtal klart

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.161