23948sdkhjf

De vill varna innan larmet går

| Av Hanna Stenvall | Tipsa redaktionen
SOS Alarm har två verksamhetsområden: Alarmering och beredskap samt Säkerhet och jourtjänster. På centralen i Västerås jobbar cirka 150 personer totalt, varav 14 gruppchefer som arbetar operativt. Det är Sveriges enda renodlade central för Säkerhet och jourtjänster, som servar bland annat företag, kommuner och landsting. Daniel Lindström började sin karriär i huset som SOS-operatör, men är sedan ett och ett halvt år platschef i Västerås.

– Vi jobbar i samma system som 112 och samverkar väldigt mycket. En av våra styrkor är att vi därmed kan agera väldigt snabbt, säger han och visar runt i byggnaden som rymmer den expanderande verksamheten.

Charlotta Weigel har jobbat på SOS Alarm sedan 2012. Hon kom in när verksamheten skulle centraliseras och 14 SOS-centraler skulle hanteras på en renodlad central för Säkerhet och jourtjänster.

– Nyckeln till ett lyckat förändringsarbete är att våga se individen och lösningen, säger hon – som trots ett tufft uppdrag lyckades hålla ihop styrkan och värna om ”SOS-andan”.

Hennes uppdrag idag är att driva kultur- och värdegrundsarbete i bolaget, vilket hon bland annat gör med hjälp av en grupp om 19 ambassadörer från olika delar av verksamheten. Vi möter en av ambassadörerna, Zaidy Lögdö, i Västerås. Hon började sin SOS-karriär som operatör 2012. Idag jobbar hon med företagets jourtjänster i kundsupporten.

– Men egentligen är alla som jobbar på SOS ambassadörer – alla känner att jobbet är viktigt hela tiden, och det känns meningsfullt. Här finns ett enormt engagemang, tycker hon.

Under sina fyra år i företaget har Charlotta Weigel sett SOS Alarm utvecklas snabbt med samhället.

– Alla vill jobba mer proaktivt med sin säkerhet, och med all den information vi har tillgång till genom nödnumret så kan vi förutse många händelser. Det gör att jag tror att vi kommer att växa inom säkerhets- och trygghetstjänster.

1956 startade Televerket en samordnad SOS-central och nödnumret 90 000 infördes. Den allra första SOScentralen startade 1974, i just Västerås. Som mest hade man 20 centraler igång, idag rullar 15. 1996 bytte man till det internationella nödnumret 112, som finns i alla EU-länder.

Samhällets utveckling och de prövningar som bland annat flyktingsituationen inneburit, påverkar även SOS Alarm:

– En stor utmaning är att allt fler som ringer 112 inte kan svenska. Varje år fördubblas antalet tolkade nödsamtal, berättar Anders Klarström, ansvarig för Samhällskontakter på SOS Alarm.

– Staten kräver inte att det finns tolk, men vi har har det och via trepartssamtal kan vi tolka nära 200 olika språk. Varje intervjufråga tar längre tid, men det brukar lösa sig.

Vikten av att kunna förstå den som ringer ett nödsamtal är tydlig här, liksom att uppfatta hur folk låter i bakgrunden. För en tid sedan fick man ett hotlarm från en flyktingförläggning:

– Ett hotlarm behöver inte per automatik gå till polis, men tack vare att vi hade en medarbetare som kunde dari så kunde han uppfatta allvaret i bakgrunden och snabbt larma polis, förklarar Zaidy Lögdö.

I södra Sverige pågår ett projekt där varje operatör uppger vilka språk de behärskar när de loggar in i systemet. På SOS-centralen i Malmö finns över tio språk representerade.

– Med tre miljoner samtal om året till 112, varav en miljon vårdsamtal, förkommer det enstaka situationer där vi borde ha agerat annorlunda, erkänner Anders Klarström.

Enligt avtalet med staten ska den genomsnittliga svarstiden på 112 inte överstiga åtta sekunder, en parameter som ständigt mäts och följs upp. Ibland handlar dock kritiken om att operatören inte skickat en ambulans direkt, utan väntat in polis först.

– Om vi bedömer att det är stökigt på platsen och det verkar finnas en hotsituation, så måste polisen säkra platsen först.

Peter Söderlund är affärsområdeschef för Säkerhet och jourtjänster. Han har jobbat på SOS Alarm i två och ett halvt år och sitter med i bolagets ledningsgrupp, med placering i Stockholm.

– Medarbetarna här brinner för det de gör, vilket märks speciellt mycket när det händer saker som slår hårt på belastningen.

Den svåra frågan i en verksamhet som SOS Alarms är vad som är normalläge och hur man ska bemanna för det.

– Vi vet inte när det händer, eller vad eller var det händer eller hur ofta. Vi vet bara att plötsligt ska vi lösa en uppgift, och vi ska klara det.

Det händer dock mycket på tekniksidan, konstaterar Peter Söderlund, vilket skapar nya behov och förutsättningar. Positionering av hjälpsökande är har utvecklats oerhört fort i och med att nästan alla har en smartphone på sig, och bättrar på snabbheten vid ett larm. I och med att digital utalarmering kommer att bli allt vanligare, förändras larmcentralens roll i framtiden, menar han.

– I vissa fall är vi bäst i världen på reaktivitet, men vi vill ta ett steg in i en proaktivitet. Vi har enormt mycket data – dels den vi har själv från allt vi har gjort under alla år: vad brukar hända och

var, kopplat till väder, lönehelg eller olika aktiviteter. Sedan kan vi ta in annan data, för att kunna göra ännu bättre analyser.

Just nu pågår ett projekt tillsammans med Helsingborgs kommun, där man tittar på händelsemönster och jobbar med prediktiva system. Föregångaren finns i Holland, där man har just ett sådant system.

Läs hela artikeln i Skydd & Säkerhet nummer 4, som nu finns ute!

FAKTA: SOS Alarm

SOS Alarms huvuduppgift är att svara för nödnumret 112. Förutom att ansvara för 112 har SOS Alarm även andra samhällstjänster som utalarmering av räddningstjänsten och prioritering och dirigering av ambulansuppdrag. Man jobbar även med exempelvis mottagning av brand-, inbrotts-, drifts- och personlarm, samt jourteletjänster som felanmälan för kommuner och krisjour för företag och organisationer. Verksamheten delas upp i verksamhetsområdena Alarmering och beredskap samt Säkerhet och jourtjänster.

SOS Alarm ägs till 50 procent av staten och till 50 procent av Sveriges kommuner och landsting, SKL. Dotterbolaget YouCall servar bland annat myndigheter, kommuner och landsting med kundservice.
Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Första och sista numret

Nu säger Skydd & Säkerhet adjö.

EXKLUSIVT: Milstolpe för postskydd

Landets första terminal för en säker samordnad varudistribution.

Lokal resesäkerhet utmanar global

2secure, SRS och Tempest security tar kampen med Control risk på hemmaplan.

Det sista detektivjobbet

Nina Jelver: "Bedragarna kommer hela tiden på nya sätt"

DEBATT
"Allt kan inte vara akut"

Lär dig prioritera bland säkerhetslarmen.

Landar nytt flygplatsavtal

Nyhetsbrev

Säkrar alpina VM i Sverige

"Med 700 miljoner tv-tittar får inget gå fel."

Arkiv

Svenskt företag terrorsäkrar i Köpenhamn

Dekorativt arrangemang utanför parlamentet – innehåller en överraskning.

Skriver nytt avtal med EU-myndighet

Polisen: "Skapas en kriminell generation"

1000-tals svenska ungdomar utnyttjar näthandelns svagheter.

7 år gammalt brott löst med topsning

Fyrdubblad vaktstyrka rensar upp utanför butikerna

Svensk Handel och handlaren Andreas Bylger hyllar de mobila ordningsvakterna.

Läppja på GW

Bjöd snattare på lunch – då minskade stölderna

Blir ny säkerhetschef på Åhléns

Nu lämnar hon Notifind.

Från 25 till 160 medarbetare

Great security växer snabbt – nytt förvärv i Stockholm.

"Hämmar inte konkurrensen"

Får avtalet med Migrationsverket

Till myndighetens verksamhet i Stockholm.

Tempest SOC flyttar in under DN-skrapan

Tre våningar ned under jord.

Två butiker – två anlagda bränder

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Sensec i samarbete med butikskedja

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Loomis skriver jätteavtal i USA

Alla måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Lämnar Twilfit för Securitas

Nu är Googles betallösning här

Får miljonavtal med Svenskt Näringsliv

PÅ NYTT JOBB
Ny affärområdeschef på Stanley retail

Branschen som får GDPR-kritik

Öppnar upp trollarkiv

Väktare stal för över 100 000 från kund

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.697