De vill varna innan larmet går

| Av Hanna Stenvall | Tipsa redaktionen
SOS Alarm har två verksamhetsområden: Alarmering och beredskap samt Säkerhet och jourtjänster. På centralen i Västerås jobbar cirka 150 personer totalt, varav 14 gruppchefer som arbetar operativt. Det är Sveriges enda renodlade central för Säkerhet och jourtjänster, som servar bland annat företag, kommuner och landsting. Daniel Lindström började sin karriär i huset som SOS-operatör, men är sedan ett och ett halvt år platschef i Västerås.

– Vi jobbar i samma system som 112 och samverkar väldigt mycket. En av våra styrkor är att vi därmed kan agera väldigt snabbt, säger han och visar runt i byggnaden som rymmer den expanderande verksamheten.

Charlotta Weigel har jobbat på SOS Alarm sedan 2012. Hon kom in när verksamheten skulle centraliseras och 14 SOS-centraler skulle hanteras på en renodlad central för Säkerhet och jourtjänster.

– Nyckeln till ett lyckat förändringsarbete är att våga se individen och lösningen, säger hon – som trots ett tufft uppdrag lyckades hålla ihop styrkan och värna om ”SOS-andan”.

Hennes uppdrag idag är att driva kultur- och värdegrundsarbete i bolaget, vilket hon bland annat gör med hjälp av en grupp om 19 ambassadörer från olika delar av verksamheten. Vi möter en av ambassadörerna, Zaidy Lögdö, i Västerås. Hon började sin SOS-karriär som operatör 2012. Idag jobbar hon med företagets jourtjänster i kundsupporten.

– Men egentligen är alla som jobbar på SOS ambassadörer – alla känner att jobbet är viktigt hela tiden, och det känns meningsfullt. Här finns ett enormt engagemang, tycker hon.

Under sina fyra år i företaget har Charlotta Weigel sett SOS Alarm utvecklas snabbt med samhället.

– Alla vill jobba mer proaktivt med sin säkerhet, och med all den information vi har tillgång till genom nödnumret så kan vi förutse många händelser. Det gör att jag tror att vi kommer att växa inom säkerhets- och trygghetstjänster.

1956 startade Televerket en samordnad SOS-central och nödnumret 90 000 infördes. Den allra första SOScentralen startade 1974, i just Västerås. Som mest hade man 20 centraler igång, idag rullar 15. 1996 bytte man till det internationella nödnumret 112, som finns i alla EU-länder.

Samhällets utveckling och de prövningar som bland annat flyktingsituationen inneburit, påverkar även SOS Alarm:

– En stor utmaning är att allt fler som ringer 112 inte kan svenska. Varje år fördubblas antalet tolkade nödsamtal, berättar Anders Klarström, ansvarig för Samhällskontakter på SOS Alarm.

– Staten kräver inte att det finns tolk, men vi har har det och via trepartssamtal kan vi tolka nära 200 olika språk. Varje intervjufråga tar längre tid, men det brukar lösa sig.

Vikten av att kunna förstå den som ringer ett nödsamtal är tydlig här, liksom att uppfatta hur folk låter i bakgrunden. För en tid sedan fick man ett hotlarm från en flyktingförläggning:

– Ett hotlarm behöver inte per automatik gå till polis, men tack vare att vi hade en medarbetare som kunde dari så kunde han uppfatta allvaret i bakgrunden och snabbt larma polis, förklarar Zaidy Lögdö.

I södra Sverige pågår ett projekt där varje operatör uppger vilka språk de behärskar när de loggar in i systemet. På SOS-centralen i Malmö finns över tio språk representerade.

– Med tre miljoner samtal om året till 112, varav en miljon vårdsamtal, förkommer det enstaka situationer där vi borde ha agerat annorlunda, erkänner Anders Klarström.

Enligt avtalet med staten ska den genomsnittliga svarstiden på 112 inte överstiga åtta sekunder, en parameter som ständigt mäts och följs upp. Ibland handlar dock kritiken om att operatören inte skickat en ambulans direkt, utan väntat in polis först.

– Om vi bedömer att det är stökigt på platsen och det verkar finnas en hotsituation, så måste polisen säkra platsen först.

Peter Söderlund är affärsområdeschef för Säkerhet och jourtjänster. Han har jobbat på SOS Alarm i två och ett halvt år och sitter med i bolagets ledningsgrupp, med placering i Stockholm.

– Medarbetarna här brinner för det de gör, vilket märks speciellt mycket när det händer saker som slår hårt på belastningen.

Den svåra frågan i en verksamhet som SOS Alarms är vad som är normalläge och hur man ska bemanna för det.

– Vi vet inte när det händer, eller vad eller var det händer eller hur ofta. Vi vet bara att plötsligt ska vi lösa en uppgift, och vi ska klara det.

Det händer dock mycket på tekniksidan, konstaterar Peter Söderlund, vilket skapar nya behov och förutsättningar. Positionering av hjälpsökande är har utvecklats oerhört fort i och med att nästan alla har en smartphone på sig, och bättrar på snabbheten vid ett larm. I och med att digital utalarmering kommer att bli allt vanligare, förändras larmcentralens roll i framtiden, menar han.

– I vissa fall är vi bäst i världen på reaktivitet, men vi vill ta ett steg in i en proaktivitet. Vi har enormt mycket data – dels den vi har själv från allt vi har gjort under alla år: vad brukar hända och

var, kopplat till väder, lönehelg eller olika aktiviteter. Sedan kan vi ta in annan data, för att kunna göra ännu bättre analyser.

Just nu pågår ett projekt tillsammans med Helsingborgs kommun, där man tittar på händelsemönster och jobbar med prediktiva system. Föregångaren finns i Holland, där man har just ett sådant system.

Läs hela artikeln i Skydd & Säkerhet nummer 4, som nu finns ute!

FAKTA: SOS Alarm

SOS Alarms huvuduppgift är att svara för nödnumret 112. Förutom att ansvara för 112 har SOS Alarm även andra samhällstjänster som utalarmering av räddningstjänsten och prioritering och dirigering av ambulansuppdrag. Man jobbar även med exempelvis mottagning av brand-, inbrotts-, drifts- och personlarm, samt jourteletjänster som felanmälan för kommuner och krisjour för företag och organisationer. Verksamheten delas upp i verksamhetsområdena Alarmering och beredskap samt Säkerhet och jourtjänster.

SOS Alarm ägs till 50 procent av staten och till 50 procent av Sveriges kommuner och landsting, SKL. Dotterbolaget YouCall servar bland annat myndigheter, kommuner och landsting med kundservice.


Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Anders Thornberg Sommarpratar 16 juli

Rikspolischef Anders Thornberg kommer bland annat berätta om tiden som Säpo-chef, P1 måndag 16 juli klockan 10.00.

Vi ses i höst!

Tv-klassikern blir partner med SäkerhetsBranschen

TV3:s Efterlyst gör nystart i höst och tar in SäkerhetsBranschen för att bidra med kunskap och expertis.

Polisutbildningen i Malmö till jättelokaler

9 000 kvadratmeter – inklusive skjutbanor och garage för polisfordon

IT-SÄKERHET
Lista: Så undviker du att bli ID-kapad

Svenska AI-kameror till Förenade Arabemiraten

Nyhetsbrev

Drönare ska vinna tid åt Södertörns brandförsvar

4C Strategies och Södertörns Brandförsvarsförbund har ingått ett samarbete med drönarföretaget Flypulse.

Arkiv

Över 10 000 har skrivit under

IT-SÄKERHET
Svensk säkerhets-startup tar in 58 miljoner

"Målsättningen är att vara världsledande 2021"

IT-SÄKERHET
Branschen efterlyser relevanta IT-säkerhetsutbildningar

Målkonflikt i kampen mot den organiserade brottsligheten

Riksrevisionen kliver in och gör oberoende granskning av de samarbetande myndigheterna.

7-miljonersavtal till Sectis – årets största

Heine Wang: ”Vi får en väldigt bra position”

Nokas beräknas ta 30 procent av den svenska bevakningsmarknaden, om förvärvet av Avarn går i lås. "Nu får marknaden en stor spelare till", säger koncernchefen Heine Wang, som vill börsintroducera företaget.

Stor dubbelbeställning till Saab

Nokas näst störst i Norden – går mot börsen

Nokas bekräftar att företaget är i slutförhandlingar med Sector Alarm Group för förvärv av Avarn Holding.

Efter hyllningarna: "Vår skogsbrandssäsong är för kort för egna plan"

De kom, de vattenbombade, de hyllades. Nu är piloterna och deras gula vattenbombplan hemma i Italien igen. Men det är, med största sannolikhet, inte sista gången vi ser dem här.

VALET 2018
Så många avstår från att uttrycka politiska åsikter på nätet

Unga värderar sociala medier högre som informationskälla inför det första "internetvalet".

Tar pop-up-trucken till i Almedalen

Polisen angav fel födelsedatum i pass

Branschen om Polisens lagförslag

"En välkommen present inför semestern". "Denna process kommer dock ta många år". "Borde kanske köpt aktier i branschen"

DEBATT
Inför ROT- och RUT-avdrag för trygghetsinvesteringar

Inför valet prioriterar Säkerhetsföretagen tre frågeställningar. En av dem är ROT- och RUT-avdrag: "Det är orimligt att avdrag medges för byte av köksluckor, men inte för installation av ett kvalitetssäkrat hemlarm", skriver Li Jansson, branschchef och vice VD i Säkerhetsföretagen.

Midsommar – nödsamtalens tid

Gävleborgs län värst – 73% fler nödsamtal i fjol.

IT-SÄKERHET
Hackarna checkar ut under fotbolls-VM

Tydligt mönster när IT-attackerna minskar.

Tar över centrumjättens samtliga gallerior

Oroligt i Malmö – staden öppnar stödcentrum

Nu är det klart: Tvingas i konkurs

Vesper Group och Hantera agera inleder samarbete

Confidence skriver avtal med stort bostadsföretag

Polisens Twitterkonto väcker känslor

Hennes IT-säkerhetsföretag värt två miljarder

Nokas får ny order för kontanthantering

IT-SÄKERHET
Så mycket kostar en ransomewareattack

De vinner nya marknadsandelar i Storstockholm

Securitas värvar turkisk säkerhetsjätte

Rusta testar DNA mot brott

Fjärde person anhållen för terrorbrott

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158