De vill varna innan larmet går

| Av Hanna Stenvall | Tipsa redaktionen
SOS Alarm har två verksamhetsområden: Alarmering och beredskap samt Säkerhet och jourtjänster. På centralen i Västerås jobbar cirka 150 personer totalt, varav 14 gruppchefer som arbetar operativt. Det är Sveriges enda renodlade central för Säkerhet och jourtjänster, som servar bland annat företag, kommuner och landsting. Daniel Lindström började sin karriär i huset som SOS-operatör, men är sedan ett och ett halvt år platschef i Västerås.

– Vi jobbar i samma system som 112 och samverkar väldigt mycket. En av våra styrkor är att vi därmed kan agera väldigt snabbt, säger han och visar runt i byggnaden som rymmer den expanderande verksamheten.

Charlotta Weigel har jobbat på SOS Alarm sedan 2012. Hon kom in när verksamheten skulle centraliseras och 14 SOS-centraler skulle hanteras på en renodlad central för Säkerhet och jourtjänster.

– Nyckeln till ett lyckat förändringsarbete är att våga se individen och lösningen, säger hon – som trots ett tufft uppdrag lyckades hålla ihop styrkan och värna om ”SOS-andan”.

Hennes uppdrag idag är att driva kultur- och värdegrundsarbete i bolaget, vilket hon bland annat gör med hjälp av en grupp om 19 ambassadörer från olika delar av verksamheten. Vi möter en av ambassadörerna, Zaidy Lögdö, i Västerås. Hon började sin SOS-karriär som operatör 2012. Idag jobbar hon med företagets jourtjänster i kundsupporten.

– Men egentligen är alla som jobbar på SOS ambassadörer – alla känner att jobbet är viktigt hela tiden, och det känns meningsfullt. Här finns ett enormt engagemang, tycker hon.

Under sina fyra år i företaget har Charlotta Weigel sett SOS Alarm utvecklas snabbt med samhället.

– Alla vill jobba mer proaktivt med sin säkerhet, och med all den information vi har tillgång till genom nödnumret så kan vi förutse många händelser. Det gör att jag tror att vi kommer att växa inom säkerhets- och trygghetstjänster.

1956 startade Televerket en samordnad SOS-central och nödnumret 90 000 infördes. Den allra första SOScentralen startade 1974, i just Västerås. Som mest hade man 20 centraler igång, idag rullar 15. 1996 bytte man till det internationella nödnumret 112, som finns i alla EU-länder.

Samhällets utveckling och de prövningar som bland annat flyktingsituationen inneburit, påverkar även SOS Alarm:

– En stor utmaning är att allt fler som ringer 112 inte kan svenska. Varje år fördubblas antalet tolkade nödsamtal, berättar Anders Klarström, ansvarig för Samhällskontakter på SOS Alarm.

– Staten kräver inte att det finns tolk, men vi har har det och via trepartssamtal kan vi tolka nära 200 olika språk. Varje intervjufråga tar längre tid, men det brukar lösa sig.

Vikten av att kunna förstå den som ringer ett nödsamtal är tydlig här, liksom att uppfatta hur folk låter i bakgrunden. För en tid sedan fick man ett hotlarm från en flyktingförläggning:

– Ett hotlarm behöver inte per automatik gå till polis, men tack vare att vi hade en medarbetare som kunde dari så kunde han uppfatta allvaret i bakgrunden och snabbt larma polis, förklarar Zaidy Lögdö.

I södra Sverige pågår ett projekt där varje operatör uppger vilka språk de behärskar när de loggar in i systemet. På SOS-centralen i Malmö finns över tio språk representerade.

– Med tre miljoner samtal om året till 112, varav en miljon vårdsamtal, förkommer det enstaka situationer där vi borde ha agerat annorlunda, erkänner Anders Klarström.

Enligt avtalet med staten ska den genomsnittliga svarstiden på 112 inte överstiga åtta sekunder, en parameter som ständigt mäts och följs upp. Ibland handlar dock kritiken om att operatören inte skickat en ambulans direkt, utan väntat in polis först.

– Om vi bedömer att det är stökigt på platsen och det verkar finnas en hotsituation, så måste polisen säkra platsen först.

Peter Söderlund är affärsområdeschef för Säkerhet och jourtjänster. Han har jobbat på SOS Alarm i två och ett halvt år och sitter med i bolagets ledningsgrupp, med placering i Stockholm.

– Medarbetarna här brinner för det de gör, vilket märks speciellt mycket när det händer saker som slår hårt på belastningen.

Den svåra frågan i en verksamhet som SOS Alarms är vad som är normalläge och hur man ska bemanna för det.

– Vi vet inte när det händer, eller vad eller var det händer eller hur ofta. Vi vet bara att plötsligt ska vi lösa en uppgift, och vi ska klara det.

Det händer dock mycket på tekniksidan, konstaterar Peter Söderlund, vilket skapar nya behov och förutsättningar. Positionering av hjälpsökande är har utvecklats oerhört fort i och med att nästan alla har en smartphone på sig, och bättrar på snabbheten vid ett larm. I och med att digital utalarmering kommer att bli allt vanligare, förändras larmcentralens roll i framtiden, menar han.

– I vissa fall är vi bäst i världen på reaktivitet, men vi vill ta ett steg in i en proaktivitet. Vi har enormt mycket data – dels den vi har själv från allt vi har gjort under alla år: vad brukar hända och

var, kopplat till väder, lönehelg eller olika aktiviteter. Sedan kan vi ta in annan data, för att kunna göra ännu bättre analyser.

Just nu pågår ett projekt tillsammans med Helsingborgs kommun, där man tittar på händelsemönster och jobbar med prediktiva system. Föregångaren finns i Holland, där man har just ett sådant system.

Läs hela artikeln i Skydd & Säkerhet nummer 4, som nu finns ute!

FAKTA: SOS Alarm

SOS Alarms huvuduppgift är att svara för nödnumret 112. Förutom att ansvara för 112 har SOS Alarm även andra samhällstjänster som utalarmering av räddningstjänsten och prioritering och dirigering av ambulansuppdrag. Man jobbar även med exempelvis mottagning av brand-, inbrotts-, drifts- och personlarm, samt jourteletjänster som felanmälan för kommuner och krisjour för företag och organisationer. Verksamheten delas upp i verksamhetsområdena Alarmering och beredskap samt Säkerhet och jourtjänster.

SOS Alarm ägs till 50 procent av staten och till 50 procent av Sveriges kommuner och landsting, SKL. Dotterbolaget YouCall servar bland annat myndigheter, kommuner och landsting med kundservice.


Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Nollvisionen – fortfarande en utopi

Kampen mot mutbrotten håller "måttlig efterlevnad"

Sverige klarar sig hyfsat bra i Transparency Internationals senaste korruptionsindex.

Efter stöldhärvan – DNA-märkningen sprids till 400 butiker

Ica-handlaren Mikael Ovrells initiativ till DNA-märkning har startat en omfattande expansion i branschen. 200 butiker har i det tysta smugit igång med tekniken. ”Vi räknar med att siffran snart fördubblats”, säger Monika Johannesen, försäljningschef på Vindico, som står bakom DNA-sprejen.

Nytt högtflygande avtal klart

Ny säkerhetsapp för utsatta kvinnor

Med säkerhetsappen SRS-Alert kan användaren slå larm och meddela sin position om något allvarligt inträffar.

3 av de 5 största kameratillverkarna väljer svensk intelligens

"Bara Panasonic och Avilon kvar nu"

Nyhetsbrev

"Dags att vi slutar konkurrera med varandra"

Pierre Lindekrantz bolag har ingått i Assa-koncernen sedan 2009 men opererat under egen flagg. Men nu är det slut med det.

Arkiv

Svensk Handel om miljonhärvan: ”Det är fruktansvärt”

Fri Köpenskaps granskning av miljonhärvan, där sju frias och gods för nio miljoner lämnas tillbaka till de misstänkta, väckte starka reaktioner över hela landet. "Jag blev mycket upprörd när jag såg hur blåögt det hanterats i rätten", säger Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

Elcykel-bedrägerier tömmer statens premiekassa

Över hundra polisanmälningar har gjorts av misstänkta bedrägerier kring den så kallade elfordonspremien.

Tummen ned från Sjöfartsverket

Att göra de pensionerade helikoptrarna luftvärdiga för brandbekämpning skulle stjälpa egna verksamheten.

1

Sju friade efter miljonhärva: ”Det är en enorm skandal”

Mikael Ovrell avslöjade stöldhärva över hela landet. Samtliga frias och miljoner i rättskostnader läggs på staten.

DEBATT
"Företag måste bli mer riskmedvetna om IoT"

Svar till Lars Koelendorfs debattartikel

IT-SÄKERHET
Bank-id förstärks mot bedrägerier

Ny uppdatering för e-legitimationen.

"Värsta sommaren på tio år"

VALET 2018
Falska nyheter sprids efter valet

Skönhetskedjans nya jättebutik väljer Nokas

IT-SÄKERHET
Hit flyttar amerikanska IT-jätten

"Vill finnas där den bästa kompetensen finns"

VALET 2018
"Inga indikationer på sabotage"

Vill att körkortet förnyas efter 75

IT-SÄKERHET
Växer snabbast på marknaden

Nya flygbilder över brandskadad skog

Nu finns flygfoton över brandhärjade skogar.

​Security Solution bistår anrik stiftelse

VALET 2018
Långsiktig risk för dagens valsedlar

VALET 2018
Demokrati till salu för några hundralappar

PÅ NYTT JOBB
AddSecure satsar på HR – tillsätter CHRO

AddSecure stärker varumärket inom IoT

PÅ NYTT JOBB
Ny vd för Scantron

PÅ NYTT JOBB
Ny marknadschef för Assa Abloy

Smart lås lockar investerare

PÅ NYTT JOBB
Han blir ny landschef i Finland

Misstänkt grov mordbrand hos Coop Extra i Fagersta

Misstänkt bilbrännare gripen i Turkiet

PÅ NYTT JOBB
Han blir AddSecures nya CTO

Erfaren lås- och larmfirma i konkurs

Hon blir Securitas kommunikationschef

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.158