De vill varna innan larmet går

| Av Hanna Stenvall | Tipsa redaktionen
SOS Alarm har två verksamhetsområden: Alarmering och beredskap samt Säkerhet och jourtjänster. På centralen i Västerås jobbar cirka 150 personer totalt, varav 14 gruppchefer som arbetar operativt. Det är Sveriges enda renodlade central för Säkerhet och jourtjänster, som servar bland annat företag, kommuner och landsting. Daniel Lindström började sin karriär i huset som SOS-operatör, men är sedan ett och ett halvt år platschef i Västerås.

– Vi jobbar i samma system som 112 och samverkar väldigt mycket. En av våra styrkor är att vi därmed kan agera väldigt snabbt, säger han och visar runt i byggnaden som rymmer den expanderande verksamheten.

Charlotta Weigel har jobbat på SOS Alarm sedan 2012. Hon kom in när verksamheten skulle centraliseras och 14 SOS-centraler skulle hanteras på en renodlad central för Säkerhet och jourtjänster.

– Nyckeln till ett lyckat förändringsarbete är att våga se individen och lösningen, säger hon – som trots ett tufft uppdrag lyckades hålla ihop styrkan och värna om ”SOS-andan”.

Hennes uppdrag idag är att driva kultur- och värdegrundsarbete i bolaget, vilket hon bland annat gör med hjälp av en grupp om 19 ambassadörer från olika delar av verksamheten. Vi möter en av ambassadörerna, Zaidy Lögdö, i Västerås. Hon började sin SOS-karriär som operatör 2012. Idag jobbar hon med företagets jourtjänster i kundsupporten.

– Men egentligen är alla som jobbar på SOS ambassadörer – alla känner att jobbet är viktigt hela tiden, och det känns meningsfullt. Här finns ett enormt engagemang, tycker hon.

Under sina fyra år i företaget har Charlotta Weigel sett SOS Alarm utvecklas snabbt med samhället.

– Alla vill jobba mer proaktivt med sin säkerhet, och med all den information vi har tillgång till genom nödnumret så kan vi förutse många händelser. Det gör att jag tror att vi kommer att växa inom säkerhets- och trygghetstjänster.

1956 startade Televerket en samordnad SOS-central och nödnumret 90 000 infördes. Den allra första SOScentralen startade 1974, i just Västerås. Som mest hade man 20 centraler igång, idag rullar 15. 1996 bytte man till det internationella nödnumret 112, som finns i alla EU-länder.

Samhällets utveckling och de prövningar som bland annat flyktingsituationen inneburit, påverkar även SOS Alarm:

– En stor utmaning är att allt fler som ringer 112 inte kan svenska. Varje år fördubblas antalet tolkade nödsamtal, berättar Anders Klarström, ansvarig för Samhällskontakter på SOS Alarm.

– Staten kräver inte att det finns tolk, men vi har har det och via trepartssamtal kan vi tolka nära 200 olika språk. Varje intervjufråga tar längre tid, men det brukar lösa sig.

Vikten av att kunna förstå den som ringer ett nödsamtal är tydlig här, liksom att uppfatta hur folk låter i bakgrunden. För en tid sedan fick man ett hotlarm från en flyktingförläggning:

– Ett hotlarm behöver inte per automatik gå till polis, men tack vare att vi hade en medarbetare som kunde dari så kunde han uppfatta allvaret i bakgrunden och snabbt larma polis, förklarar Zaidy Lögdö.

I södra Sverige pågår ett projekt där varje operatör uppger vilka språk de behärskar när de loggar in i systemet. På SOS-centralen i Malmö finns över tio språk representerade.

– Med tre miljoner samtal om året till 112, varav en miljon vårdsamtal, förkommer det enstaka situationer där vi borde ha agerat annorlunda, erkänner Anders Klarström.

Enligt avtalet med staten ska den genomsnittliga svarstiden på 112 inte överstiga åtta sekunder, en parameter som ständigt mäts och följs upp. Ibland handlar dock kritiken om att operatören inte skickat en ambulans direkt, utan väntat in polis först.

– Om vi bedömer att det är stökigt på platsen och det verkar finnas en hotsituation, så måste polisen säkra platsen först.

Peter Söderlund är affärsområdeschef för Säkerhet och jourtjänster. Han har jobbat på SOS Alarm i två och ett halvt år och sitter med i bolagets ledningsgrupp, med placering i Stockholm.

– Medarbetarna här brinner för det de gör, vilket märks speciellt mycket när det händer saker som slår hårt på belastningen.

Den svåra frågan i en verksamhet som SOS Alarms är vad som är normalläge och hur man ska bemanna för det.

– Vi vet inte när det händer, eller vad eller var det händer eller hur ofta. Vi vet bara att plötsligt ska vi lösa en uppgift, och vi ska klara det.

Det händer dock mycket på tekniksidan, konstaterar Peter Söderlund, vilket skapar nya behov och förutsättningar. Positionering av hjälpsökande är har utvecklats oerhört fort i och med att nästan alla har en smartphone på sig, och bättrar på snabbheten vid ett larm. I och med att digital utalarmering kommer att bli allt vanligare, förändras larmcentralens roll i framtiden, menar han.

– I vissa fall är vi bäst i världen på reaktivitet, men vi vill ta ett steg in i en proaktivitet. Vi har enormt mycket data – dels den vi har själv från allt vi har gjort under alla år: vad brukar hända och

var, kopplat till väder, lönehelg eller olika aktiviteter. Sedan kan vi ta in annan data, för att kunna göra ännu bättre analyser.

Just nu pågår ett projekt tillsammans med Helsingborgs kommun, där man tittar på händelsemönster och jobbar med prediktiva system. Föregångaren finns i Holland, där man har just ett sådant system.

Läs hela artikeln i Skydd & Säkerhet nummer 4, som nu finns ute!

FAKTA: SOS Alarm

SOS Alarms huvuduppgift är att svara för nödnumret 112. Förutom att ansvara för 112 har SOS Alarm även andra samhällstjänster som utalarmering av räddningstjänsten och prioritering och dirigering av ambulansuppdrag. Man jobbar även med exempelvis mottagning av brand-, inbrotts-, drifts- och personlarm, samt jourteletjänster som felanmälan för kommuner och krisjour för företag och organisationer. Verksamheten delas upp i verksamhetsområdena Alarmering och beredskap samt Säkerhet och jourtjänster.

SOS Alarm ägs till 50 procent av staten och till 50 procent av Sveriges kommuner och landsting, SKL. Dotterbolaget YouCall servar bland annat myndigheter, kommuner och landsting med kundservice.


Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Securitas tecknar avtal med modejätte

Polisen och Säpo förbättrar samarbetet

Polismyndighetens och Säkerhetspolisens utbyte av information regionalt behöver förbättras. Det visar ny granskning från Riksrevisionen.

Advenica tecknar miljonavtal med myndighet

Fler utbildas till polis

Antalet utbildningsplatser till polisutbildningen har nästan tredubblats på två år. Men vem som helst kan inte bli polis.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Prosero växer med två bolag

Nyhetsbrev

Kameror ska öka tryggheten för ordningsvakterna

Den 14 februari började SL:s ordningsvakter bära kroppsburna trygghetskameror. Målet är att minska risken för våld och hot mot ordningsvakter samt att hjälpa till att förebygga och lösa brott.

Arkiv

Ny vd på Strongpoint

Mer narkotika beslagtas

Antalet beslag av narkotika, alkohol och tobak ökade markant år 2017 och även fler skjutvapen stoppades vid gränsen. Under året började Tullverket dessutom stoppa införsel av explosiva varor.

Cybersäkerhet i nationens intresse

Nya chefer på Loomis

Hjälper varandra att rekrytera

Vill att Sverige tar hem IS-anhängare

Hon lämnar Securitas

Fångar skurkar med smarta glasögon

Hoppfulla ministrar efter möte

Safeteam får förlängt avtal med kosmetikkedja

Kriminalvården storrekryterar

Välkomnar förslagen mot stöldligorna

Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, är positiv till att regeringen vill ta krafttag mot den organiserade brottsligheten som inriktar sig mot handeln.

Försvarets nya helikoptrar en svindyr historia

Här är regeringens åtgärder mot stöldligor

Längre straff som avtjänas i hemlandet, skärpta kontroller vid gränserna och ett utökat samarbete med internationell polis – så föreslår regeringen att man ska få bukt med utländska stöldligor.

Karolinska Institutet höjer säkerheten

Tempest i nytt samarbete

Sätrahandlare hoppas på tillträdesförbud

Regeringen tillsätter utredning om tillträdesförbud i butiker men ett lagförslag kan ligga klart tidigast 2020 och få effekt om åtta år.

Assa Abloy köper Phoniro

Ny partner i Cubsec

Ny chef på Verifone

Lägre volym för Loomis i Sverige

Skåne får ny kriminalvårdsanstalt

Anlitar Zenita Security

Han ska leda Securitas Direct Sverige

Tredje gången gillt – då greps rånaren

Han lämnar Assa Abloy

Vesper till SCEG

Brott mot person ökar mest

Great Security köper Norrköpingsbolag

Sänd till en kollega

0.177