23948sdkhjf

Köpcentrum börjar med ansiktsigenkänning

| Av Hanna Stenvall | Tipsa redaktionen
För ökad säkerhet och effektivare marknadsföring har nu Axis lösning med ansiktsigenkänning och kundräkning installerats i ett köpcentrum.

Effektivare marknadsföring, skräddarsydda reklamkampanjer och optimerad personalstyrka är några fördelar som köpcentret Rajalla På Gränsen uppger att man har uppnått med den nya nätverksvideolösning som kombinerar ansiktsigenkänning och kundräkning. Lösningen bygger på innovativ teknik från Axis Communications, och levererar data om besökarantal, besökstidpunkter inklusive besökarnas kundprofil och till och med information om ansiktsuttryck och känsloläge.

Rajalla På Gränsen är ett av norra Finlands största köpcentrum och är först i landet med att implementera en sådan lösning, som installerades av Axis partner Valfi.

– Vi valde Axis på grund av hög bildkvalitet, robust och tillförlitlig konstruktion, enkel installation samt enkel integration med befintliga säkerhets- och IT-system. Axis har dessutom en utmärkt kundtjänst, säger Valfis vd Valtteri Kujala.

Lösningen består av åtta AXIS M3006-V-nätverkskameror och Cognimatics programvara TrueView People Counter för räkning av alla besökare som passerar genom köpcentrets entré. Dessutom har AXIS M1125-nätverkskameror installerats på köpcentrets innerväggar; i kombination med Valfis ansiktsigenkänningsprogramvara kan dessa identifiera besökarnas kön, ålder och ansiktsuttryck.

– Det tidigare systemet som användes av Rajalla På Gränsen registrerade endast besöksantalet och var inte särskilt tillförlitligt. En kund med stora bärkassar eller en kundvagn räknades ibland som mer än en person. Och om flera personer passerade entrén samtidigt räknades de ibland som en person, säger Andy Martin, Business Development Manager vid Axis Communications.

– Noggrannheten hos Axis teknik, som uppnås bland annat tack vare HDTV-bildkvalitet, innebär hög tillförlitlighet i den insamlade datan. Systemet ger därmed information om i vilken grad marknadsföring och reklamkampanjer har lyckats, och uppfyller dessutom det primära syftet att öka personalens och kundernas säkerhet.
Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Första och sista numret

Nu säger Skydd & Säkerhet adjö.

EXKLUSIVT: Milstolpe för postskydd

Landets första terminal för en säker samordnad varudistribution.

Lokal resesäkerhet utmanar global

2secure, SRS och Tempest security tar kampen med Control risk på hemmaplan.

Det sista detektivjobbet

Nina Jelver: "Bedragarna kommer hela tiden på nya sätt"

DEBATT
"Allt kan inte vara akut"

Lär dig prioritera bland säkerhetslarmen.

Landar nytt flygplatsavtal

Nyhetsbrev

Säkrar alpina VM i Sverige

"Med 700 miljoner tv-tittar får inget gå fel."

Arkiv

Svenskt företag terrorsäkrar i Köpenhamn

Dekorativt arrangemang utanför parlamentet – innehåller en överraskning.

Skriver nytt avtal med EU-myndighet

Polisen: "Skapas en kriminell generation"

1000-tals svenska ungdomar utnyttjar näthandelns svagheter.

7 år gammalt brott löst med topsning

Fyrdubblad vaktstyrka rensar upp utanför butikerna

Svensk Handel och handlaren Andreas Bylger hyllar de mobila ordningsvakterna.

Läppja på GW

Bjöd snattare på lunch – då minskade stölderna

Blir ny säkerhetschef på Åhléns

Nu lämnar hon Notifind.

Från 25 till 160 medarbetare

Great security växer snabbt – nytt förvärv i Stockholm.

"Hämmar inte konkurrensen"

Får avtalet med Migrationsverket

Till myndighetens verksamhet i Stockholm.

Tempest SOC flyttar in under DN-skrapan

Tre våningar ned under jord.

Två butiker – två anlagda bränder

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Sensec i samarbete med butikskedja

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Loomis skriver jätteavtal i USA

Alla måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Lämnar Twilfit för Securitas

Nu är Googles betallösning här

Får miljonavtal med Svenskt Näringsliv

PÅ NYTT JOBB
Ny affärområdeschef på Stanley retail

Branschen som får GDPR-kritik

Öppnar upp trollarkiv

Väktare stal för över 100 000 från kund

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.164