23948sdkhjf

SOS Alarm klarade samtalsfloden

| Av Ylva Åkesson | Tipsa redaktionen
Nära 700 fler samtal de första timmarna, jämfört med en vanlig fredagseftermiddag. Det blev samtalsfacit hos SOS Alarm efter terrorattacken på Drottninggatan i Stockholm.

Det fungerade bra, vi har inte fått några rapporter om att något samtal inte kunde kopplas fram, säger Anders Klarström, presstalesperson på SOS Alarm.

Sedan 2015 har landets alla SOS-operatörer gjort gemensam sak. Om samtalsbelastningen hos någon blir för hög, kopplas samtalet automatiskt vidare ute i landet.

– Det gör att vi har möjlighet att ta hand om samtalstoppar betydligt bättre. Fredagen före påsk blev ett test på detta, säger Anders Klarström .

Uppemot 700 fler samtal kom in till SOS Alarm de första timmarna efter attacken, jämfört med en vanlig fredagseftermiddag. Att ökningen till största delen beror på händelserna på Drottninggatan är troligt. Medelsvarstiden var som längst 16 sekunder.

Samarbete mellan SOS-operatörerna är en del i detta. Dessutom, för att göra system robust, samverkar också teleoperatörerna. Den som ringer ett nödsamtal via operatör som saknar täckning, blir överförd till en annan operatör med fungerande telenät.

Under krisfredagen använde sig många av sociala medier och chatttjänster för att meddela sig med nära och kära. Eftersom nätet ”sväljer” fler meddelanden än en telefonlina klarar det högre belastning.

Men till SOS Alarm är det vanliga telefonsamtal som gäller. Med ett undantag. Den som är hörsel- eller talskadad kan föranmäla sitt mobilnummer och då använda sms.

Anders Klarström, med lång erfarenhet av arbete hos SOS Alarm, och hans kollegor gör bedömningen att allmänheten på det stora hela använder nödnumret ansvarsfullt.

– Men fortfarande är ca 30 procent felaktiga och borde ringts till andra nummer som t ex sjukvårdens 1177 eller polisens 114 14 , säger Anders Klarström och lägger till:

– Och visst finns det folk som bara är nyfikna och ringer 112.

SOS Alarms informationsnummer 113 13 blir viktigavid händelser som lastbilsattacken. Det operativa sköts av ett callcenter i Piteå.

– Det är till för att ge information och lugna allmänheten. Vid skogsbranden i Västmanland juli 2014 användes det flitigt för att ge information om till exempel rökspridning och vattenbombningar, säger Anders Klarström och knyter tillbaka till lastbilsattacken före påsk:

– De två första timmarna tog vi emot ca 70 samtal på 113 13 kring attacken på Drottninggatan.

MSB, Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap, har också en hemsida och en app med motsvarande information Krisinformation.se.

FAKTARUTA

Antalet 112-anrop per timme för Stockholms län

En jämförelse av volymen 112-samtal fredagen före påsk, vid tiden för attacken på Drottninggatan i Stockholm, och en helt vanlig fredag.

Timme antal anrop 2017-04-07 antal anrop 2017-03-17

14



175



106



15



317



104



16



347



123



17



220



90



18



175



128





Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Får avtalet med Migrationsverket

Till myndighetens verksamhet i Stockholm.

Tempest SOC flyttar in under DN-skrapan

Tre våningar ned under jord.

Två butiker – två anlagda bränder

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Sensec i samarbete med butikskedja

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Nyhetsbrev

Loomis skriver jätteavtal i USA

Arkiv

Rekryteras till nytt gränsuppdrag

CSG säkerställer 150 arbetstillfällen

Så mycket är nya avtalet med SL värt.

"Både upprörd och arg"

Efter attacken mot polismannens bostad

Alla måste informera om vem som filmar

Miljardbrotten som ingen talar högt om

Så kapar, förfalskar och utnyttjar bedragarna bolagen och beställer varor för miljarder. Handeln och leverantörerna betalar priset.

”Bollen ligger hos politikerna”

Överraskande säkerhetskritik

Två av tre utsatta för bedrägeriförsök

Phishingförsök en vanlig syn i svenskarnas mejlkorgar.

Lämnar Twilfit för Securitas

Fräcka bedragarens bluffsamtal – lyssna!

Äldre mannen lyckas få ned allt på band.

5G-hajpen – ingen vill halka efter

Säkerhet högt upp på agendan – men Sverige bjuder ändå in Kina.

Nu är Googles betallösning här

20 år sedan diskoteksbranden i Göteborg

Tusentals i fackeltåg för att hedra offren – gärningsmännen lever under skyddad identitet.

Är två en för mycket?

Han hoppas att branschorganisationerna ska återförenas.

Nu är Robocop här

Avslöjad av vissna julblommor

Blomsterleverans - med 250 kilo narkotika

2

REPORTAGE
Mobila ordningsvakternas kamp mot knarket mitt i city

S&S tog rygg på Nokas nya trygghetsvakter.

Får miljonavtal med Svenskt Näringsliv

PÅ NYTT JOBB
Ny affärområdeschef på Stanley retail

Branschen som får GDPR-kritik

Öppnar upp trollarkiv

Väktare stal för över 100 000 från kund

Ska leverera säker webb till Finland

PÅ NYTT JOBB
Ny marknadschef på Akamai

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Ska samarbeta med Lidingöloppet

PÅ NYTT JOBB
Internrekryteras på Stanley Security

PÅ NYTT JOBB
Då larmoperatör – nu försäljningschef

Brandskyddet brister i Kaknästornet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.236