23948sdkhjf

Falska nyheter är en egen industri

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det finns ett helt ekosystem av tjänster och verktyg uppbyggt för att enkelt och billigt skapa falska nyheter som kan påverka demokratiska processer.

En ny rapport från IT-säkerhetsföretaget Trend Micro presenterar nu i en studie hur skapandet av falska nyheter och kampanjer går till.

– Det som var nytt även för oss är att det här är en hel industri med ett raffinerat ekosystem av tjänst  Den skrämmande slutsatsen är att det är så enkelt och relativt billigt att sprida falska nyheter, nyheter som i förlängningen kan åsamka stor skada på de demokratiska processerna, säger Johan Jarl, IT-säkerhetsexpert på Trend Micro i ett pressmeddelande.

Han framhåller att falska nyheter som sprids på nyhetssajter och via sociala medier har blivit ett allt mer etablerat sätt för olika organ som vill påverka opinionen eller åsikter i en specifik fråga.

Läs också: Falska nyheter sprids efter valet

Kampanjerna är billiga att genomföra, och de kan ha stor effekt.

Trend Micro skriver att en 12-månader lång kampanj med målet att påverka utgången av ett val går att köpa för motsvarande 3,5 miljoner svenska kronor. 

Trend Micros rapport visar att de som levererar tjänsterna jobbar som vilka marknadsföringskonsulter som helst med målgruppsanalyser, budskap och så kallad story telling. De använder avancerade system för att tränga igenom i det digitala bruset. Twitter, Facebook och motsvarande sociala plattformar är effektiva verktyg för att påverka den allmänna opinionen. 

Rapporten avslöjar de många underjordiska webbplatser där de här tjänsterna säljs, många av dem med hemvist i Ryssland, Kina och Mellanöstern. Dessa webbplatser erbjuder dessutom full anonymitet för den person, nation eller organisation som vill påverka den allmänna opinionen.

Läs också: Hit flyttar amerikanska IT-jätten

Rapporten avslöjar i detalj exempel från verkligheten vad olika typer av kampanjer kan kosta:

- Kampanj med syfte att skapa gatuprotester: 200 000 dollar

- Misskreditering av journalist: 55 000 dollar

- Att skapa en falsk kändis eller auktoritet med upp till 300 000 följare i sociala medier: 2 600 dollar

Läs också: Kortsiktig säkerhetsfilosofi i svenska företag

I den här typen av tjänster kan ingå ett helt upplägg från skapandet av en falsk profil eller en grupp till att utveckla det falska innehållet, skapa och driva delningar och retweets samt även skapa falska nyhetssajter.

Ett färskt och mycket tragiskt exempel som beskrivs är spridningen av falska nyheter kring enskilda individer, där en manipulerad bild inkluderade en mexikansk journalist (Andrea Noel). Hon har under en längre tid på grund av sitt arbete systematiskt trakasserats på Twitter genom så kallade botar som kontrolleras av kända narkotikakarteller. Den manipulerade bilden med henne som ett av offren, spreds och publicerades dessutom av flera kända nyhetssajter.

Rapporten inkluderar också en rad rekommendationer för hur man som enskild mediekonsument, men även nyhetsmedia, kan upptäcka och hjälpa till att stoppa spridningen.

– Hela syftet med rapporten och vårt arbete är att väcka människors medvetenhet kring den här typen av manipulation, som i slutänden är ett stort hot mot demokratin, avslutar Johan Jarl.

Läs också: Hennes IT-säkerhetsföretag värt två miljarder

Så här kan du upptäcka falska nyheter:

Överdrivna rubriker som lockar till ”klick”

Artiklar som är länkade till okända domäner. Ofta saknar artiklarna publiceringsdatum och namngiven skribent.

Innehåller artikeln källhänvisningar till andra betrodda källor? Oftast inte i de här sammanhangen.

Kontrollera gärna om artikeln eller innehållet också finns publicerat i annan betrodd källa.

Läs också: FBI: "De har tjänat flera miljarder dollar"

Kontrollera gärna publicerade bilder via andra betrodda källor. På så sätt går det att identifiera om bilden blivit manipulerad på något sätt.

Vilka är det som kommenterar artikeln eller innehållet? Om det är för tätt mellan kommentarerna så kan man misstänka att det är så kallade botar som automatiskt gillar eller kommenterar för att få snabbare spridning av nyheten (Facebooks algoritm t ex premierar innehåll som många engagerar sig i)

Källa: Trend Micro


Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Branschen som får GDPR-kritik

Startar lås-lärlingsprogram för väktare

De blev Årets räddningstjänst 2018

Fick ta emot Guldbrandposten av kronprinsessan.

REPORTAGE
Mobila ordningsvakternas kamp mot knarket mitt i city

S&S tog rygg på Nokas nya trygghetsvakter.

Utmanar med nytt segment

"Viktigt om Great Security ska bli en heltäckande aktör"

Ökade omsättningen – med 2,6 miljarder

Nyhetsbrev

”Summan har ingen verklighetsförankring”

Securitas vd Joachim Källsholm menar att Migrationsverkets summa inte stämmer.

Arkiv

Fortsatt irritation mot Securitas

Migrationsverket: "Vi hamnar kring 80 miljoner"

Öppnar upp trollarkiv

Inleder GDPR-granskning

Fokus på samtycke som rättslig grund.

PÅ NYTT JOBB
Hon ska hjälpa handeln mot bedrägerier

Svensk Handel rekryterar expert från Polisen.

Väktare stal för över 100 000 från kund

”Vi är aggressiva på marknaden”

Henie Wang om: konkurrensen med Securitas, höstens affärer och en börsintroduktion.

Kan du lösa FRA:s kryptotweet?

Behöver anställa tusentals

"Stor klientökning inom kriminalvården"

Ilskan mot Securitas

"En form av utpressning"

Tar klivet in på superlistan

Framgångsrika hösten fortsätter

Nytt avtal klart – nu med bygghandelsjätte

Ingen växtvärk för Tempest

Utsett till Gasellföretag – igen

Klädkedja DNA-sprejar kosmetika

Vad innebär brottsdatalagen?

Skriver avtal med stor dagligvarukedja

Värde: en halv miljon om året.

Polisen varnar för mobilskalet

"Någon kommer att bli skjuten"

10-i-topp-lista: Framtidssäkra städer

Stockholm bland världens mest framtidssäkra urbana miljöer.

Ska leverera säker webb till Finland

PÅ NYTT JOBB
Ny marknadschef på Akamai

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Ska samarbeta med Lidingöloppet

PÅ NYTT JOBB
Internrekryteras på Stanley Security

PÅ NYTT JOBB
Då larmoperatör – nu försäljningschef

Brandskyddet brister i Kaknästornet

Låsjätten investerar i biometri

Nytt högtflygande avtal klart

VALET 2018
Falska nyheter sprids efter valet

IT-SÄKERHET
Växer snabbast på marknaden

VALET 2018
Långsiktig risk för dagens valsedlar

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.181