Falska nyheter är en egen industri

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Det finns ett helt ekosystem av tjänster och verktyg uppbyggt för att enkelt och billigt skapa falska nyheter som kan påverka demokratiska processer.

En ny rapport från IT-säkerhetsföretaget Trend Micro presenterar nu i en studie hur skapandet av falska nyheter och kampanjer går till.

– Det som var nytt även för oss är att det här är en hel industri med ett raffinerat ekosystem av tjänst  Den skrämmande slutsatsen är att det är så enkelt och relativt billigt att sprida falska nyheter, nyheter som i förlängningen kan åsamka stor skada på de demokratiska processerna, säger Johan Jarl, IT-säkerhetsexpert på Trend Micro i ett pressmeddelande.

Han framhåller att falska nyheter som sprids på nyhetssajter och via sociala medier har blivit ett allt mer etablerat sätt för olika organ som vill påverka opinionen eller åsikter i en specifik fråga.

Läs också: Kortsiktig IT-säkerhetsfilosofi i svenska företag

Kampanjerna är billiga att genomföra, och de kan ha stor effekt.

Trend Micro skriver att en 12-månader lång kampanj med målet att påverka utgången av ett val går att köpa för motsvarande 3,5 miljoner svenska kronor. 

Trend Micros rapport visar att de som levererar tjänsterna jobbar som vilka marknadsföringskonsulter som helst med målgruppsanalyser, budskap och så kallad story telling. De använder avancerade system för att tränga igenom i det digitala bruset. Twitter, Facebook och motsvarande sociala plattformar är effektiva verktyg för att påverka den allmänna opinionen. 

Rapporten avslöjar de många underjordiska webbplatser där de här tjänsterna säljs, många av dem med hemvist i Ryssland, Kina och Mellanöstern. Dessa webbplatser erbjuder dessutom full anonymitet för den person, nation eller organisation som vill påverka den allmänna opinionen.

Läs också: Hennes IT-säkerhetsföretag värt två miljarder

Rapporten avslöjar i detalj exempel från verkligheten vad olika typer av kampanjer kan kosta:

- Kampanj med syfte att skapa gatuprotester: 200 000 dollar

- Misskreditering av journalist: 55 000 dollar

- Att skapa en falsk kändis eller auktoritet med upp till 300 000 följare i sociala medier: 2 600 dollar

Läs också: FBI: "De har tjänat flera miljarder dollar"

I den här typen av tjänster kan ingå ett helt upplägg från skapandet av en falsk profil eller en grupp till att utveckla det falska innehållet, skapa och driva delningar och retweets samt även skapa falska nyhetssajter.

Ett färskt och mycket tragiskt exempel som beskrivs är spridningen av falska nyheter kring enskilda individer, där en manipulerad bild inkluderade en mexikansk journalist (Andrea Noel). Hon har under en längre tid på grund av sitt arbete systematiskt trakasserats på Twitter genom så kallade botar som kontrolleras av kända narkotikakarteller. Den manipulerade bilden med henne som ett av offren, spreds och publicerades dessutom av flera kända nyhetssajter.

Rapporten inkluderar också en rad rekommendationer för hur man som enskild mediekonsument, men även nyhetsmedia, kan upptäcka och hjälpa till att stoppa spridningen.

– Hela syftet med rapporten och vårt arbete är att väcka människors medvetenhet kring den här typen av manipulation, som i slutänden är ett stort hot mot demokratin, avslutar Johan Jarl.

Läs också: Ny AI-modell upptäcker IT-intrång snabbare

Så här kan du upptäcka falska nyheter:

Överdrivna rubriker som lockar till ”klick”

Artiklar som är länkade till okända domäner. Ofta saknar artiklarna publiceringsdatum och namngiven skribent.

Innehåller artikeln källhänvisningar till andra betrodda källor? Oftast inte i de här sammanhangen.

Kontrollera gärna om artikeln eller innehållet också finns publicerat i annan betrodd källa.

Läs också: RF hackat: "Vill avleda uppmärksamheten från det som händer i Ryssland"

Kontrollera gärna publicerade bilder via andra betrodda källor. På så sätt går det att identifiera om bilden blivit manipulerad på något sätt.

Vilka är det som kommenterar artikeln eller innehållet? Om det är för tätt mellan kommentarerna så kan man misstänka att det är så kallade botar som automatiskt gillar eller kommenterar för att få snabbare spridning av nyheten (Facebooks algoritm t ex premierar innehåll som många engagerar sig i)

Källa: Trend Micro


Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

IT-SÄKERHET
Hackarna checkar ut under fotbolls-VM

Tydligt mönster när IT-attackerna minskar.

Tar över centrumjättens samtliga gallerior

Oroligt i Malmö – staden öppnar stödcentrum

Ikea satsar på Midrocs nya larm-app

DEBATT
Hur ska vi kommunicera med omvärlden om nätet går ned?

"Ibland borde företag även fundera över hur de ska agera om de frikopplas från digitaliseringen. Om än bara tillfälligt", skriver kommunikationsexperten Erik Zsiga.

"Det offentliga digitala samtalet är manipulerat"

Hallå där... Brit Stakston, mediestrateg med digitalisering som specialområde.

Nyhetsbrev

Nu är det klart: Tvingas i konkurs

Arkiv

FOI: var tionde tweet om politik är en bot

Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, har med hjälp av AI analyserat Twitterflödet.

Vesper Group och Hantera agera inleder samarbete

Hallå där ...
"Akademiska poäng i säkerhet har varit efterfrågat"

Hallå där ... Lotta Eriksson, ansvarig för säkerhetsutbildningarna på Företagsuniversitet som lanserar flera nya säkerhetskurser nästa termin.

Organiserade brottsligheten blev av med 128 miljoner kronor i fjol

Tusentals poliser i upprop för högre lön

Confidence skriver avtal med stort bostadsföretag

Trotjänaren Kruts sista dag

Narkotikasökhunden Krut har gjort en samhällsnyttig insats värd 89 miljoner kronor. Men nu, vid 11 års ålder, är det dags för Tullverkets äldsta vovve att gå i pension.

Polisens Twitterkonto väcker känslor

IT-SÄKERHET
Kortsiktig IT-säkerhetsfilosofi i svenska företag

En av tre beslutsfattare i Sverige uppger att deras organisation hellre betalar en lösensumma till en cyberkriminell framför en förebyggande satsning på IT-säkerhet.

1

DEBATT
Kommersiell verksamhet står inte i konflikt med engagemang för trygghetsfrågor

"Mina kritiker hävdar att jag springer aktieägarnas ärenden. Men jag ser helhjärtat bara fördelar för Sveriges medborgare om vi vågar kombinera vinstdrivande säkerhetsföretag med myndigheter", skriver Securitas vd Joachim Källsholm, i en debattartikel för Skydd & Säkerhet.

Anders Thornberg debuterar som Sommarpratare

"I jakten på fler poliser glömmer politikerna de alternativ som finns"

Ett effektivare samarbete mellan polis och privata säkerhetsaktörer. Så vill Säkerhetsbranschens vd, Joakim Söderström, vässa modellen för ett säkrare Sverige.

MIT-forskare ett steg närmare superkraften

Skriver ramavtal med Uppsala kommun

Hennes IT-säkerhetsföretag värt två miljarder

Svenska kamouflagejätten startar user group

Barracudas nya user group lockar representanter från 16 länder. Första mötet hålls nu på onsdag på försvarsmässan Eurosatory i Paris.

De köper irländsk larmleverantör

"Kompletterar vårt erbjudande på den irländska marknaden", säger vd:n Nico Delvaux.

Nokas får ny order för kontanthantering

Så mycket kostar en ransomewareattack

De vinner nya marknadsandelar i Storstockholm

Securitas värvar turkisk säkerhetsjätte

Rusta testar DNA mot brott

Fjärde person anhållen för terrorbrott

Fortsätter skydda Farsta Centrum

Göran Ekström vikarierar som chef för Tullverket

AddSecure förstärker inom IoT

Securitas slår Volvo, H&M och Ericsson

Bravida stärker positionen i Mälardalen

Ensamagerande största terrorhotet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.145