23948sdkhjf

Rektorer kräver trafikskärpning

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Slarviga föräldrar upplevs som en stor trafikfara vid skolor. Det visar försäkringsbolaget If:s årliga undersökning bland Sveriges rektorer

Den här veckan drar skolorna igång igen. För elfte året i rad har försäkringsbolaget If frågat över 1 000 rektorer om hur trafikmiljön ser ut vid deras grundskolor. Undersökningen visar att allt fler rektorer anser att trafiksäkerheten är ett problem – 55 procent uppger detta, en ökning på 10 procentenheter på fem år. 61 procent är också oroliga för att något allvarligt ska inträffa, vilket kan jämföras med 45 procent år 2012.

Enligt rektorerna är det föräldrarna som skjutsar sina barn som är den största trafikfaran. En av fem rektorer tycker dessutom att föräldrarnas attityder till trafikreglerna försämrats de senaste åren.

Vi har gjort den här undersökningen sedan 2007 och fortfarande kan man inte se mycket som går åt rätt håll. Att rektorerna ser fler föräldrar som struntar i trafikreglerna är oroande, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Det största trafikproblemet som uppstår vid skolor är att alltför många bilar dyker upp samtidigt och skapar kaos vid lämning och hämtning. Hela 72 procent av rektorerna ser detta som ett ganska eller mycket stort problem. Detta kan jämföras med de 33 procent som tycker att höga hastigheter vid skolan är ett stort problem.

När trafiken känns osäker utanför skolan vill fler föräldrar skjutsa sina barn, vilket gör att de i sin tur förvärrar trafiken. Det är en ond cirkel som måste brytas både genom säkrare infrastruktur och en attitydförändring hos föräldrarna, säger Caroline Uliana.

Trafikkaoset som kan bildas utanför skolorna blir inte bättre av att föräldrar pratar i mobilen bakom ratten – 16 procent av rektorerna säger att de ser detta varje dag. Trots att lagen mot mobilanvändning i bilen skärpts är det fler rektorer som vittnar om det beteendet nu än ifjol.

Den som pratar i mobilen bakom ratten är distraherad och kan missa ett barn som plötsligt springer ut på vägen. Hur stressad man än är på morgonen måste man som skjutsande förälder ta hänsyn till det, säger Caroline Uliana.

Men det är inte bara personbilar som rör sig runt skolorna. Yrkestrafik, som till exempel varubilar som levererar mat, pekas av 13 procent av rektorerna ut som den största trafikrisken hos dem.

På vissa håll måste varubilar köra in på skolgården, det kan vara trångt och finnas många barn som springer runt utan att se sig för. Det är en svår situation som inte får glömmas bort när man pratar om trafiksäkerheten, säger Caroline Uliana.

Ett sätt att råda bot på den farliga trängseln vid hämtning och lämning är att låta barnen börja vid olika tider. Men bara 6 procent av skolorna har i dagsläget skapat sådana scheman.

Tillsammans har vi ett gemensamt ansvar att se till att våra barn är säkra runt sin skola. För att bryta den negativa trenden måste skolledning, föräldrar och kommunansvariga se till att prioritera frågan högre. Det handlar om att ta ett större ansvar, både kollektivt och individuellt, säger Caroline Uliana.

Resultat från undersökningen:

Anser att trafiksäkerheten är ett problem

55 %

Har varit med om en trafikincident eller olycka

21 %

Är oroliga för att något allvarligt ska inträffa

61 %

Anser att kommunen gör tillräckligt för att skapa en säker trafikmiljö

39 %

Anser att föräldrar är den största trafikrisken

46 %

Anser inte att yrkestrafik respekterar de trafikregler som finns kring skolan

12 %

Anser att föräldrars attityder till trafikreglerna har försämrats de senaste åren

19 %

Ser dagligen föräldrar som pratar i mobiltelefon när de lämnar sina barn i bil

16 %

Anser att yrkestrafiken är den största trafikrisken

13 %




Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Första och sista numret

Nu säger Skydd & Säkerhet adjö.

EXKLUSIVT: Milstolpe för postskydd

Landets första terminal för en säker samordnad varudistribution.

Lokal resesäkerhet utmanar global

2secure, SRS och Tempest security tar kampen med Control risk på hemmaplan.

Det sista detektivjobbet

Nina Jelver: "Bedragarna kommer hela tiden på nya sätt"

DEBATT
"Allt kan inte vara akut"

Lär dig prioritera bland säkerhetslarmen.

Landar nytt flygplatsavtal

Nyhetsbrev

Säkrar alpina VM i Sverige

"Med 700 miljoner tv-tittar får inget gå fel."

Arkiv

Svenskt företag terrorsäkrar i Köpenhamn

Dekorativt arrangemang utanför parlamentet – innehåller en överraskning.

Skriver nytt avtal med EU-myndighet

Polisen: "Skapas en kriminell generation"

1000-tals svenska ungdomar utnyttjar näthandelns svagheter.

7 år gammalt brott löst med topsning

Fyrdubblad vaktstyrka rensar upp utanför butikerna

Svensk Handel och handlaren Andreas Bylger hyllar de mobila ordningsvakterna.

Läppja på GW

Bjöd snattare på lunch – då minskade stölderna

Blir ny säkerhetschef på Åhléns

Nu lämnar hon Notifind.

Från 25 till 160 medarbetare

Great security växer snabbt – nytt förvärv i Stockholm.

"Hämmar inte konkurrensen"

Får avtalet med Migrationsverket

Till myndighetens verksamhet i Stockholm.

Tempest SOC flyttar in under DN-skrapan

Tre våningar ned under jord.

Två butiker – två anlagda bränder

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Sensec i samarbete med butikskedja

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Loomis skriver jätteavtal i USA

Alla måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Lämnar Twilfit för Securitas

Nu är Googles betallösning här

Får miljonavtal med Svenskt Näringsliv

PÅ NYTT JOBB
Ny affärområdeschef på Stanley retail

Branschen som får GDPR-kritik

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.176