Rektorer kräver trafikskärpning

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Slarviga föräldrar upplevs som en stor trafikfara vid skolor. Det visar försäkringsbolaget If:s årliga undersökning bland Sveriges rektorer

Den här veckan drar skolorna igång igen. För elfte året i rad har försäkringsbolaget If frågat över 1 000 rektorer om hur trafikmiljön ser ut vid deras grundskolor. Undersökningen visar att allt fler rektorer anser att trafiksäkerheten är ett problem – 55 procent uppger detta, en ökning på 10 procentenheter på fem år. 61 procent är också oroliga för att något allvarligt ska inträffa, vilket kan jämföras med 45 procent år 2012.

Enligt rektorerna är det föräldrarna som skjutsar sina barn som är den största trafikfaran. En av fem rektorer tycker dessutom att föräldrarnas attityder till trafikreglerna försämrats de senaste åren.

Vi har gjort den här undersökningen sedan 2007 och fortfarande kan man inte se mycket som går åt rätt håll. Att rektorerna ser fler föräldrar som struntar i trafikreglerna är oroande, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Det största trafikproblemet som uppstår vid skolor är att alltför många bilar dyker upp samtidigt och skapar kaos vid lämning och hämtning. Hela 72 procent av rektorerna ser detta som ett ganska eller mycket stort problem. Detta kan jämföras med de 33 procent som tycker att höga hastigheter vid skolan är ett stort problem.

När trafiken känns osäker utanför skolan vill fler föräldrar skjutsa sina barn, vilket gör att de i sin tur förvärrar trafiken. Det är en ond cirkel som måste brytas både genom säkrare infrastruktur och en attitydförändring hos föräldrarna, säger Caroline Uliana.

Trafikkaoset som kan bildas utanför skolorna blir inte bättre av att föräldrar pratar i mobilen bakom ratten – 16 procent av rektorerna säger att de ser detta varje dag. Trots att lagen mot mobilanvändning i bilen skärpts är det fler rektorer som vittnar om det beteendet nu än ifjol.

Den som pratar i mobilen bakom ratten är distraherad och kan missa ett barn som plötsligt springer ut på vägen. Hur stressad man än är på morgonen måste man som skjutsande förälder ta hänsyn till det, säger Caroline Uliana.

Men det är inte bara personbilar som rör sig runt skolorna. Yrkestrafik, som till exempel varubilar som levererar mat, pekas av 13 procent av rektorerna ut som den största trafikrisken hos dem.

På vissa håll måste varubilar köra in på skolgården, det kan vara trångt och finnas många barn som springer runt utan att se sig för. Det är en svår situation som inte får glömmas bort när man pratar om trafiksäkerheten, säger Caroline Uliana.

Ett sätt att råda bot på den farliga trängseln vid hämtning och lämning är att låta barnen börja vid olika tider. Men bara 6 procent av skolorna har i dagsläget skapat sådana scheman.

Tillsammans har vi ett gemensamt ansvar att se till att våra barn är säkra runt sin skola. För att bryta den negativa trenden måste skolledning, föräldrar och kommunansvariga se till att prioritera frågan högre. Det handlar om att ta ett större ansvar, både kollektivt och individuellt, säger Caroline Uliana.

Resultat från undersökningen:

Anser att trafiksäkerheten är ett problem

55 %

Har varit med om en trafikincident eller olycka

21 %

Är oroliga för att något allvarligt ska inträffa

61 %

Anser att kommunen gör tillräckligt för att skapa en säker trafikmiljö

39 %

Anser att föräldrar är den största trafikrisken

46 %

Anser inte att yrkestrafik respekterar de trafikregler som finns kring skolan

12 %

Anser att föräldrars attityder till trafikreglerna har försämrats de senaste åren

19 %

Ser dagligen föräldrar som pratar i mobiltelefon när de lämnar sina barn i bil

16 %

Anser att yrkestrafiken är den största trafikrisken

13 %






Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Securitas tecknar avtal med modejätte

Polisen och Säpo förbättrar samarbetet

Polismyndighetens och Säkerhetspolisens utbyte av information regionalt behöver förbättras. Det visar ny granskning från Riksrevisionen.

Advenica tecknar miljonavtal med myndighet

Fler utbildas till polis

Antalet utbildningsplatser till polisutbildningen har nästan tredubblats på två år. Men vem som helst kan inte bli polis.

Ny branschstandard ska stoppa tjuvtankning

Prosero växer med två bolag

Nyhetsbrev

Kameror ska öka tryggheten för ordningsvakterna

Den 14 februari började SL:s ordningsvakter bära kroppsburna trygghetskameror. Målet är att minska risken för våld och hot mot ordningsvakter samt att hjälpa till att förebygga och lösa brott.

Arkiv

Ny vd på Strongpoint

Mer narkotika beslagtas

Antalet beslag av narkotika, alkohol och tobak ökade markant år 2017 och även fler skjutvapen stoppades vid gränsen. Under året började Tullverket dessutom stoppa införsel av explosiva varor.

Cybersäkerhet i nationens intresse

Nya chefer på Loomis

Hjälper varandra att rekrytera

Vill att Sverige tar hem IS-anhängare

Hon lämnar Securitas

Fångar skurkar med smarta glasögon

Hoppfulla ministrar efter möte

Safeteam får förlängt avtal med kosmetikkedja

Kriminalvården storrekryterar

Välkomnar förslagen mot stöldligorna

Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel, är positiv till att regeringen vill ta krafttag mot den organiserade brottsligheten som inriktar sig mot handeln.

Försvarets nya helikoptrar en svindyr historia

Här är regeringens åtgärder mot stöldligor

Längre straff som avtjänas i hemlandet, skärpta kontroller vid gränserna och ett utökat samarbete med internationell polis – så föreslår regeringen att man ska få bukt med utländska stöldligor.

Karolinska Institutet höjer säkerheten

Tempest i nytt samarbete

Sätrahandlare hoppas på tillträdesförbud

Regeringen tillsätter utredning om tillträdesförbud i butiker men ett lagförslag kan ligga klart tidigast 2020 och få effekt om åtta år.

Assa Abloy köper Phoniro

Ny partner i Cubsec

Ny chef på Verifone

Lägre volym för Loomis i Sverige

Skåne får ny kriminalvårdsanstalt

Anlitar Zenita Security

Han ska leda Securitas Direct Sverige

Tredje gången gillt – då greps rånaren

Han lämnar Assa Abloy

Vesper till SCEG

Brott mot person ökar mest

Great Security köper Norrköpingsbolag

Sänd till en kollega

0.138