Rektorer kräver trafikskärpning

| Av Dagmar Forne | Tipsa redaktionen

Slarviga föräldrar upplevs som en stor trafikfara vid skolor. Det visar försäkringsbolaget If:s årliga undersökning bland Sveriges rektorer

Den här veckan drar skolorna igång igen. För elfte året i rad har försäkringsbolaget If frågat över 1 000 rektorer om hur trafikmiljön ser ut vid deras grundskolor. Undersökningen visar att allt fler rektorer anser att trafiksäkerheten är ett problem – 55 procent uppger detta, en ökning på 10 procentenheter på fem år. 61 procent är också oroliga för att något allvarligt ska inträffa, vilket kan jämföras med 45 procent år 2012.

Enligt rektorerna är det föräldrarna som skjutsar sina barn som är den största trafikfaran. En av fem rektorer tycker dessutom att föräldrarnas attityder till trafikreglerna försämrats de senaste åren.

Vi har gjort den här undersökningen sedan 2007 och fortfarande kan man inte se mycket som går åt rätt håll. Att rektorerna ser fler föräldrar som struntar i trafikreglerna är oroande, säger Caroline Uliana, informationschef på If.

Det största trafikproblemet som uppstår vid skolor är att alltför många bilar dyker upp samtidigt och skapar kaos vid lämning och hämtning. Hela 72 procent av rektorerna ser detta som ett ganska eller mycket stort problem. Detta kan jämföras med de 33 procent som tycker att höga hastigheter vid skolan är ett stort problem.

När trafiken känns osäker utanför skolan vill fler föräldrar skjutsa sina barn, vilket gör att de i sin tur förvärrar trafiken. Det är en ond cirkel som måste brytas både genom säkrare infrastruktur och en attitydförändring hos föräldrarna, säger Caroline Uliana.

Trafikkaoset som kan bildas utanför skolorna blir inte bättre av att föräldrar pratar i mobilen bakom ratten – 16 procent av rektorerna säger att de ser detta varje dag. Trots att lagen mot mobilanvändning i bilen skärpts är det fler rektorer som vittnar om det beteendet nu än ifjol.

Den som pratar i mobilen bakom ratten är distraherad och kan missa ett barn som plötsligt springer ut på vägen. Hur stressad man än är på morgonen måste man som skjutsande förälder ta hänsyn till det, säger Caroline Uliana.

Men det är inte bara personbilar som rör sig runt skolorna. Yrkestrafik, som till exempel varubilar som levererar mat, pekas av 13 procent av rektorerna ut som den största trafikrisken hos dem.

På vissa håll måste varubilar köra in på skolgården, det kan vara trångt och finnas många barn som springer runt utan att se sig för. Det är en svår situation som inte får glömmas bort när man pratar om trafiksäkerheten, säger Caroline Uliana.

Ett sätt att råda bot på den farliga trängseln vid hämtning och lämning är att låta barnen börja vid olika tider. Men bara 6 procent av skolorna har i dagsläget skapat sådana scheman.

Tillsammans har vi ett gemensamt ansvar att se till att våra barn är säkra runt sin skola. För att bryta den negativa trenden måste skolledning, föräldrar och kommunansvariga se till att prioritera frågan högre. Det handlar om att ta ett större ansvar, både kollektivt och individuellt, säger Caroline Uliana.

Resultat från undersökningen:

Anser att trafiksäkerheten är ett problem

55 %

Har varit med om en trafikincident eller olycka

21 %

Är oroliga för att något allvarligt ska inträffa

61 %

Anser att kommunen gör tillräckligt för att skapa en säker trafikmiljö

39 %

Anser att föräldrar är den största trafikrisken

46 %

Anser inte att yrkestrafik respekterar de trafikregler som finns kring skolan

12 %

Anser att föräldrars attityder till trafikreglerna har försämrats de senaste åren

19 %

Ser dagligen föräldrar som pratar i mobiltelefon när de lämnar sina barn i bil

16 %

Anser att yrkestrafiken är den största trafikrisken

13 %






Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Cisco i nytt samarbete med Interpol

Keypasco tecknar avtal med irländska säkerhetsbolaget AG2

GWS skriver avtal med Måns Zelmerlöws stiftelse

Corepixel och Addsecure i nytt samarbete

Amazon utvecklar molntjänst för spioner

Swedsecur investerar i Malmö

Nyhetsbrev

Jula förlänger med Gate Security

Arkiv

Han blir finsk landschef

RCO etablerar sig i vårt östra grannland. I samband med det rekryteras Petrus Liczkoski Ruuth.

Ny rapport: Alla drabbas av mobilattacker

Han går till Milleteknik.

Storaffär: Bildar nytt säkerhetsföretag

Great Security och Pangolin har i dag träffat en överenskommelse om ett samgående.

Nokas och Bosch i nytt samarbete

Tillgång till hemliga tvångsmedel?

Förslag: Ny säkerhetsskyddslag till 2019

Tullverket stoppade illegal cigarettfabrik: ”Är mycket ovanligt”

I dag väcks åtal mot tre personer födda på 1980-talet som misstänks ligga bakom en illegal cigarettfabrik med över 15 miljoner cigaretter och 10 ton tobak.

F-Secure lanserar ny tjänst tillsammans med Global Cyber Alliance

Allt fler hotas på Försäkringskassan

IS-låt spelades i radio: "Någon har gått in med piratsändare"

Han blir ny säkerhetschef

Bedragare hittar offer via sociala medier

I en ny rapport framtagen av Sentor uppger 3 av 10 svenskar att de har utsatts för bedrägeriförsök.

Allt fler privatpersoner blir utsatta för brott

Vill starta polisutbildning i Borås

Fler beslag av tunga läkemedel

Förslag: 14,5 miljoner till ordningsvakter i Stockholm

Okollade register – en brottsrisk

Irisity växer ­– tar in strategiska investerare

Google hittade miljarder stulna användaruppgifter

Stoppar id-intrång där falska id-handlingar används

Vindico Technology blir partner till SOS Alarm  

Zenita Security samarbetar med Stockholms Hamnar

Satsar 138 miljoner på trygga stationsmiljöer

Vapen från krig – ett växande problem

Hon blir ny HR-chef

Han blir regionchef

Hon är årets kvinnliga stjärnskott

Örebroforskare får 3,2 miljoner

Sänd till en kollega

0.131