23948sdkhjf

Varumärkesintrång ett växande problem

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Undersökningar visar att tre fjärdedelar av alla varumärken utsatts för varumärkesintrång under 2017.

Rapporten, som gjorts av CompuMark, visar även att fyra av tio upplever att problemen ökar. Det orsakar förvirring bland kunderna, förlust av intäkter, sänkt kundlojalitet och skadat rykte. En tredjedel av företagen hävdar även att de blivit tvungna att byta namn på ett av sina varumärken som ett resultat av intrånget. 56 procent inledde rättsliga processer mot intrång av tredje part.

– I och med enkelheten i att göra affärer på en global skala, en fortsatt ökning av nya spelare på marknaden och utbredningen av ytterligare kanaler som sociala medier, är det svårare än någonsin idag att hitta ett unikt varumärke att registrera. Varumärkesägare kommer att behöva arbeta hårdare än någonsin för att slåss mot intrång och med att minimera riskerna som de associeras med. Ett resultat av detta blir att övervakning av och sökningar på varumärken blir allt mer betydande och kommer att fortsätta vara det framöver, säger Jeff Roy, president, CompuMark.

Föga förvånande visar undersökningen att majoriteten av varumärkesansökningarna berör produkter eller tjänster, logotyper och bilder samt företagsnamn. Undersökningen avslöjar också intressanta internationella resultat kring ovanligare varumärkesansökningar.
Yrkesverksamma inom varumärkesrelaterade frågor i Frankrike visade i högre utsträckning ett intresse kring varumärken för hashtags och ljud.
Tyska svaranden ansökte för fler färg- och doftrelaterade varumärken

Yrkesverksamma identifierade också en rad utmaningar som påverkar ansökningsprocessen, inklusive tidspress, budget, globalisering och brist på verktyg och resurser. Större budgetar, bättre teknologi och mer resurser var frekvent förkommande bland svaren, som lösningar på dessa problem.

Även Brexit har haft en påverkan på ansökningarna. 22 procent av urvalet säger att de ansöker om fler brittiska varumärken, medan ytterligare 31 procent nu ansöker om varumärken inom EU i högre utsträckning än tidigare.

 

Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Första och sista numret

Nu säger Skydd & Säkerhet adjö.

EXKLUSIVT: Milstolpe för postskydd

Landets första terminal för en säker samordnad varudistribution.

Lokal resesäkerhet utmanar global

2secure, SRS och Tempest security tar kampen med Control risk på hemmaplan.

Det sista detektivjobbet

Nina Jelver: "Bedragarna kommer hela tiden på nya sätt"

DEBATT
"Allt kan inte vara akut"

Lär dig prioritera bland säkerhetslarmen.

Landar nytt flygplatsavtal

Nyhetsbrev

Säkrar alpina VM i Sverige

"Med 700 miljoner tv-tittar får inget gå fel."

Arkiv

Svenskt företag terrorsäkrar i Köpenhamn

Dekorativt arrangemang utanför parlamentet – innehåller en överraskning.

Skriver nytt avtal med EU-myndighet

Polisen: "Skapas en kriminell generation"

1000-tals svenska ungdomar utnyttjar näthandelns svagheter.

7 år gammalt brott löst med topsning

Fyrdubblad vaktstyrka rensar upp utanför butikerna

Svensk Handel och handlaren Andreas Bylger hyllar de mobila ordningsvakterna.

Läppja på GW

Bjöd snattare på lunch – då minskade stölderna

Blir ny säkerhetschef på Åhléns

Nu lämnar hon Notifind.

Från 25 till 160 medarbetare

Great security växer snabbt – nytt förvärv i Stockholm.

"Hämmar inte konkurrensen"

Får avtalet med Migrationsverket

Till myndighetens verksamhet i Stockholm.

Tempest SOC flyttar in under DN-skrapan

Tre våningar ned under jord.

Två butiker – två anlagda bränder

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Sensec i samarbete med butikskedja

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Loomis skriver jätteavtal i USA

Alla måste informera om vem som filmar

”Bollen ligger hos politikerna”

Lämnar Twilfit för Securitas

Nu är Googles betallösning här

Får miljonavtal med Svenskt Näringsliv

PÅ NYTT JOBB
Ny affärområdeschef på Stanley retail

Branschen som får GDPR-kritik

Öppnar upp trollarkiv

Väktare stal för över 100 000 från kund

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.237