23948sdkhjf

Efter hyllningarna: "Vår skogsbrandssäsong är för kort för egna plan"

| Av Philip Wallin | Tipsa redaktionen

De kom, de vattenbombade, de hyllades. Nu är piloterna och deras gula vattenbombplan hemma i Italien igen. Men det är, med största sannolikhet, inte sista gången vi ser dem här.

Bilderna på de de gula italienska Bombardierplanen, som flög genom solnedgången och fällde tusentals liter vatten över Svindersviksberget strax intill Värmdöleden utanför Stockholm, spreds som en löpeld (ursäkta) på sociala medier.

Läs också: Två butiker – två anlagda bränder

Därefter har många hyllat insatsen och efterfrågat egna flygplan. 

– Sverige har via EU:s civilskyddsmekanism många gånger gett hjälp till andra länder, nu fick vi vara med och uppleva att vi kan bli starkare genom att också ta emot hjälp, säger Cecilia Uneram som var teamleader för staben på Örebro flygplats, planens hemmabas under de kritiska dagarna.

Hon är en del av myndighetens nationella resurs Host nation support, HNS, som aktiverades när skog och mark var snustorr efter rekordvärmeböljan i maj. (HNS är kopplat till de italienska vattenbombplanen).

Piloterna är vana att gå ned på otroligt små sjöar och agerar ibland i alpmiljö med branta bergssidor. 

Om man bortser från brandskadorna så var det en fantastisk vecka med nya relationer och nya kunskaper. Vi fick möjlighet att förbättra våra rutiner och snabba på processer. Det var fullt fokus och stort engagemang från Länsstyrelser och regionala räddningstjänser, och allt bygger på att Räddningstjänsterna efterfrågar hjälp.

Läs också: Nu höjs säkerheten för onlineköp

Många var otroligt tacksamma här i Sverige

Det var det som var så roligt, det fanns ett uppdämpt behov för människor att höra av sig och tacka. I jämförelse med när vi ibland är besvikna på människors reaktioner vid andra händelser, så var det här en positiv upplevelse. Vissa har gått in via italienska ambassaden och skrivit hälsningar.

– Sedan är det alltid någon som skriver ’det hade släckts ändå’, jo det hade det. Men vi anser att i ett kritiskt läge, när det är så mycket rök som påverkar så många människor,  ska man nyttja resursen och minska den negativa påverkan på samhället.

Från italienskt håll var kärleken besvarad.
De var otroligt glada för uppmärksamheten, de har själva svarat och delat vidare bilder på sina privata Facebooksidor. Det blev otroligt fina bilder, säger Cecilia Uneram.

Läs också: Brandskyddet brister i Kaknästornet

Däremot pågår diskussioner om att förlägga något av de här gemensamma resurserna i norra Europa.

Piloterna var fascinerade av de ljusa svenska sommarnätterna och flera av dem fotade solnedgången direkt när de landade i Sverige.

De är inte vana att jobba under sådana förhållanden och frågan var ibland om de skulle jobba sent in på nätterna, då sikten var god, eller komma i säng i tid för att fortsätta nästa morgon igen.

För staben fanns det många frågor och regler att förhålla sig till.

Ett team på två piloter får max tjänstgöra i luften sex timmar. Tre timmar i luften, ned och tanka, och tre timmar i luften igen. Det var två plan och det behövdes åtta piloter för att bara drifta en dag. Piloterna var inne på rullande schema som vanligt.

Läs också: Tummen ned från Sjöfartsverket

Under veckan i Sverige fick svenska myndigheter testa sin förmåga att agera i ett tätbebygt område när skogsområdet i Nacka vattenbombades den 15 juni.
Vi hade ett resonemang mellan staben i Södertörn och mig. Det slutgiltiga beskedet togs på plats.

– Vatten togs mellan Nacka och Lidingö, planen de gick ned i farleden. Då gick man ut med besked från Södertörns ledningscentral till alla hamnar att båtarna inte skulle vara oroliga ’piloterna har koll på er, ni behöver inte väja för dem’. Piloterna är vana att gå ned på otroligt små sjöar och agerar ibland i alpmiljö med branta bergssidor. På kort sträcka går de ned, fyller planen med 6 200 liter vatten på tio sekunder, och så snabbt upp igen.

Vid brandkatastrofer är det naturligt att frågan om EU:s extraresurs går till Italien då det är det medlemsland som har flest plan av typen Bombardier – 19 stycken. Andra Medelhavsländer som Kroatien, Spanien, Frankrike och Grekland har också samma typ av plan.

Efter insatsen har det diskuterats flitigt om det inte är dags för Sverige att investera i en egen resurs.

Den diskussionen har utretts och man kom fram till att det i nuläget inte är en kostnadseffektiv lösning. Vilket blir rätt uppenbart efter den här veckan, det behövs åtta piloter för att drifta en dag med två plan. Skulle man ha de här planen här dag in och dag ut skulle vi förutom specialplanen behöva specialutbildade piloter och specialmekaniker.

Däremot vet jag att det pågår diskussioner om att förlägga något av de här gemensamma resurserna i norra Europa. Men det är ännu för liten skala för att vi ska mäkta med att hålla den här kompetensen och underhållet, när vår skogsbrandssäsong är så kort. Hade vi outsinlig kassa så. I nuläget kan vi försöka utveckla beredskap med helikopterresurser istället.

Men det var inte sista gången vi fick se planen här i sommar?

– Det beror helt på hur vädret utvecklas. Om vi får tillbaka den här torra och varma väderleken då det var extrem brandsrisk över Sverige så har jag uppfattat det som att man är beredd att begära in planen igen, säger Cecilia Uneram.

Fakta italienska vattenbombplanen
Namn: Bombardier 415 Superscooper.
Tillverkningsland: Kanada.
Övrigt: I 130 km/h kan planet gå ned och fylla tankarna med 6 200 liter vatten på cirka tio sekunder.



Håll dig uppdaterad med Skydd & Säkerhet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Får avtalet med Migrationsverket

Till myndighetens verksamhet i Stockholm.

Tempest SOC flyttar in under DN-skrapan

Tre våningar ned under jord.

Två butiker – två anlagda bränder

Snabbväxande nykomlingar på tech-listan

Sensec i samarbete med butikskedja

Stal kött – och ville ha pengar tillbaka

Nyhetsbrev

Loomis skriver jätteavtal i USA

Arkiv

Rekryteras till nytt gränsuppdrag

CSG säkerställer 150 arbetstillfällen

Så mycket är nya avtalet med SL värt.

"Både upprörd och arg"

Efter attacken mot polismannens bostad

Alla måste informera om vem som filmar

Miljardbrotten som ingen talar högt om

Så kapar, förfalskar och utnyttjar bedragarna bolagen och beställer varor för miljarder. Handeln och leverantörerna betalar priset.

”Bollen ligger hos politikerna”

Överraskande säkerhetskritik

Två av tre utsatta för bedrägeriförsök

Phishingförsök en vanlig syn i svenskarnas mejlkorgar.

Lämnar Twilfit för Securitas

Fräcka bedragarens bluffsamtal – lyssna!

Äldre mannen lyckas få ned allt på band.

5G-hajpen – ingen vill halka efter

Säkerhet högt upp på agendan – men Sverige bjuder ändå in Kina.

Nu är Googles betallösning här

20 år sedan diskoteksbranden i Göteborg

Tusentals i fackeltåg för att hedra offren – gärningsmännen lever under skyddad identitet.

Är två en för mycket?

Han hoppas att branschorganisationerna ska återförenas.

Nu är Robocop här

Avslöjad av vissna julblommor

Blomsterleverans - med 250 kilo narkotika

2

REPORTAGE
Mobila ordningsvakternas kamp mot knarket mitt i city

S&S tog rygg på Nokas nya trygghetsvakter.

Får miljonavtal med Svenskt Näringsliv

PÅ NYTT JOBB
Ny affärområdeschef på Stanley retail

Branschen som får GDPR-kritik

Öppnar upp trollarkiv

Väktare stal för över 100 000 från kund

Ska leverera säker webb till Finland

PÅ NYTT JOBB
Ny marknadschef på Akamai

Bedragare stal bonuspoäng på Coop

Ska samarbeta med Lidingöloppet

PÅ NYTT JOBB
Internrekryteras på Stanley Security

PÅ NYTT JOBB
Då larmoperatör – nu försäljningschef

Brandskyddet brister i Kaknästornet

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.165