23948sdkhjf

Rekordhalvår för Mio: ”Vi hoppades på det bästa men planerade för det värsta”

Ökad försäljning och kraftigt förbättrat rörelseresultat för möbel- och inredningskedjan.

Möbel- och inredningskedjan redovisar en total tillväxt på drygt 20 procent under räkenskapsårets första sex månader, maj till oktober.

Nettoomsättningen uppgick till 2,1 miljarder kronor under årets första sex månader och resultatet landade på 163,2 miljoner kronor vilket var en rejäl ökning mot motsvarande period i fjol då rörelseresultatet landade på 91,5 miljoner kronor.

”Försäljningen fortsätter att öka tack vare ett konkurrenskraftigt kunderbjudande och sortiment kombinerat med högt kampanjtryck”, skriver bolaget i rapporten.

Mio uppger att kedjan accelererat investeringar för att möta efterfrågan och driva på den digitala affären. I kedjans e-handeln ökade försäljningen med drygt 84 procent och e-handelsbesökarna var 40 procent fler under årets första sex månader.

Men trots investeringar digitalt och coronapandemi så ökar även besöken till fysisk butik med 11 procent under perioden.

– När vi gick in i pandemin visste vi inte vad vi skulle förvänta oss och vi hoppades på det bästa men planerade för det värsta. Vi mötte dag för dag och vidtog åtgärder för att förebygga smittspridning och skapa trygga handelsplatser. Utan alla medarbetares insatser i butik och på servicekontoret där parera verkligen varit det nya planera hade den här prestationen aldrig varit möjlig, säger vd Björn Lindblad, vd, i en kommentar.

- Det bästa halvåret någonsin ger oss ny energi att fortsätta investera i Mio-konceptet för fortsatt hållbar och lönsam tillväxt och utveckla Mio till Sveriges destination för möbler och inredning, avslutar vd Björn Lindblad

Per den 31 oktober 2020 bestod Mio-kedjan av 72 (71) butiker i Sverige och på Åland. 58 av dessa ägs av fristående handlare och 14 ägs av koncernen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078